|
Nominace na cenu Český zavináč19. 3. 2003, 10.00
Společná česko-slovenská digitální parlamentní knihovnaNavrhovatel
Charakteristika projektuDigitální knihovna je společným projektem českého a slovenského parlamentu, na kterém se podílejí parlamentní knihovna, odbor informatiky Kanceláře Poslanecké sněmovny a odbor informatiky Kanceláře Senátu za českou stranu a Parlamentní knihovna, parlamentní archiv a odbor informatiky Kanceláře Národní rady Slovenské republiky za slovenskou stranu. Hlavním účelem projektu je vytvoření a provozování jednotného informačního systému
Přínos projektu k rozvoji informační společnostiHlavním přínosem projektu k rozvoji informační společnosti je, že se jedná o vůbec první mezinárodní projekt svého druhu, který znamená průlom ve vzájemné informovanosti zákonodárných sborů a široké veřejnosti obou zemí. Jeho výsledkem je nejenom lepší vzájemná informovanost a značná úspora finančních a lidských zdrojů, ale i významný příspěvek k nalézání a pochopení společné evropské identity. Propojení systémů poslanecké sněmovny a senátu v Parlamentu ČR a veřejný interfaceNavrhovatelCorpus Solutions, a. s., Pod Pekařkou 1, Praha 4-Podolí Charakteristika projektuProjekt je jasným příkladem G2G (Úřad->Úřad) a G2C (Úřad->Občan) aplikace, které jsou páteří elektronizace veřejné správy. Zajišťuje plynulý tok elektronických dokumentů mezi oběma komorami Parlamentu ČR (Usnesení, návrhy zákonů, apod.), umožňuje jednoduché napojení dalších institucí k tomuto systému a obsahuje veřejné rozhraní, které dovoluje poslancům, senátorům, novinářům, veřejnosti vyhledávání ve všech dokumentech senátu, přihlášení k automatickému upozorňování na nové dokumenty spojené s projednáváním určitých zákonů, elektronickou podatelnou pro podání návrhů a řadu dalších funkcí. Přínos projektu k rozvoji informační společnostiProjekt má zásadní význam nejen pro svoji vlastní funkci vůči veřejnosti -- tedy elektronizaci procesů spojených s legislativními procesy a tudíž elektronizaci veřejné správy v jejím samotném srdci, ale i možnosti pro každého občana být plně informován a zapojen do tohoto procesu. Je nutné si uvědomit, že projekt je především jasným milníkem při propojování jednotlivých úřadů státní správy a samosprávy, neboť jednoznačně ukazuje, že je možné takové propojení realizovat bez dramatických zásahů do existujících systémů a extrémních finančních výdajů. Propojení jednotlivých úřadů je naprostým základem rozvoje informační společnosti, neboť zásadně zefektivňuje její fungování, učí vlastní veřejnou správu fungovat v novém otevřeném elektronickém světě a umožňuje jednoduše zapojit občana do těchto procesů. Projekt Blind Friendly WebNavrhovatelČeská rada humanitárních organizací, Českobratrská 9, 130 00 Praha 3 Charakteristika projektuCílem tohoto projektu je pomoci zpřístupnit informace zveřejňované na internetu uživatelům s těžkým zrakovým postižením. Projekt navíc přesahuje rámec svého určení. Webové stránky, které splňují podmínky Blind Friendly Web, jsou přístupné i těžce tělesně postiženým uživatelům, kteří nemohou vůbec nebo jen v omezené míře používat myš. Upozornění a dodržení pravidel týkajících se slabozrakých uživatelů ocení do značné míry i uživatelé, kteří se sice nepovažují za slabozraké, ale problémy s čitelností drobného písma rozhodně mají. Jedná se např. o seniory nebo osoby s refrakční oční vadou, kompenzovatelnou dioptrickými brýlemi. Z pohledu vývoje prezentací zdravotně postižených na českém internetu považujeme tento projekt za nejzajímavější v celé dosavadní historii. Přínos projektu k rozvoji informační společnostiProjekt motivačním způsobem propaguje myšlenku bezbariérovosti z pohledu minoritní skupiny uživatelů internetu. Přitom jde z pohledu přístupu k internetu o nejvíce handicapovanou skupinu uživatelů. Prezentace projektu mezi uživateli internetu napomáhá lepšímu vnímání a pochopení této skupiny uživatelů, jejich problémů a obtíží, napomáhá jejich integraci do společnosti. Nejvýznamnějším přínosem projektu je vliv na informatizaci veřejné správy. Projekt si našel cestu i do komerční sféry, je představován na prestižním mezinárodním veletrhu informačních technologií Invex Brno. Projekt je velmi kladně hodnocen i mezi zdravotně postiženými. Článek s názvem "Jsou internetové stránky vašeho úřadu přístupné nevidomým občanům?" (Veřejná správa 11/2002) obdržel 1. cenu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany za publicistické dílo propagující vhodným způsobem problematiku života s postižením. Týdeník kromě výše zmíněného článku otiskl rovněž přílohu "Projekt Blind Friendly Web", která představuje celou kompletní dokumentaci zásad přístupnosti WWW stránek pro těžce zrakově postižené uživatele. Řešitel projektuSjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR, Metodické centrum informatiky, Chaloupkova 7, 612 00 Brno Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých se již dlouhodobě zabývá využitelností ICT těžce zrakově postiženými osobami ke zmírnění jejich informačního deficitu a odstranění bariér v komunikaci s okolím. Animal Disease Notification System -- Systém pro hlášení nákazNavrhovatelAquasoft, spol. s r. o., Těšnov 5, Praha 1 110 00 Charakteristika projektuPřidaná hodnota WWW rozhraní k IS ADNS se skládá ze 3 základních částí:
ADNS zprávy ve špatném formátu (nedekódovatelném) jsou uchovávány samostatně a správce IS je může manuálně upravit tak aby mohly být do IS uloženy. Přínosy projektuZapojení Státní veterinární správy České republiky do systému pro hlášení nákaz fungujícího v Evropské Unii Obousměrná komunikace s evropskými protějšky o nákazách na území EU. WWW rozhraní IS ADNS je přístupné prostřednictvím WWW portálu SVS všem odpovědným pracovníkům SVS. Primárně slouží pro pracovníky krizového centra SVS, jejichž povinností je sledovat a evidovat nákazy z okolních evropských zemích, informovat o jejich výskytu další složky SVS a navrhovat opatření vůči těmto výskytům. Soutěž Zlatý erbNavrhovatelSdružení Zlatý erb, U svobodárny 12, 190 00 Praha 9 Charakteristiku projektuSoutěž vznikla jako jedna z prvních svého druhu na světě a byla oceněna jako finalista světové soutěže Stockholm Challenge Award. Soutěží se o nejlepší internetové stránky měst, obcí a regionů. Hodnotí se zejména obsahová a výtvarná úroveň domovských stránek a nově jejich přínos pro vybrané skupiny uživatelů. Podmínkou úspěchu jsou splněné požadavky vyplývající ze zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a Standardu ISVS 7/2001. Obzvláště ceněné jsou dobré nápady a nadstandardní poskytované informace. Účast v soutěži Zlatý erb je bezplatná. Soutěž je známá svou maximální otevřeností po vzoru zákona o svobodném přístupu k informacím -- zveřejňují se veškerá bodová hodnocení všech porotců, soutěžících i veřejnosti. Stránky soutěže naleznete na http://zlatyerb.obce.cz. Přínos projektu k rozvoji informační společnostiSoutěž každoročně přitahuje pozornost tisíců uživatelů internetu, starostů a webmasterů a pomáhá tak zlepšit online komunikaci veřejné správy. Do hlasování se mohou zapojit i občané, uživatelé internetu. Mohou totiž podpořit svého favorita na Cenu veřejnosti zasláním nominačního lístku. Zájem obcí o soutěž je mimořádný a Zlatý erb je tak významným motivačním faktorem pro rozvoj internetových stránek měst, obcí a regionů u nás. Integrovaný systém pro podnikání a export -- BusinessInfo (informační portál státní správy pro malé a střední podniky)NavrhovatelProjekt je navrhován dvěma institucemi. Gestorem Ministerstvem průmyslu a obchodu, a také výkonným koordinátorem agenturou CzechTrade, příspěvkovou organizací MPO.
Charakteristiku projektuIntegrovaný systém pro podnikání a export BusinessInfo -- informační portál -- je koncipován jako integrovaný internetový systém/portál na Internetu sdružující informace pro podnikatele z informačních zdrojů resortů státní správy a dalších organizací, včetně vývoje aplikací, metodického, redakčního a organizačního zázemí. BusinessInfo je prvním portálem státní správy, který má návaznost na chystaný Portál veřejné správy realizovaný Ministerstvem informatiky. Projekt byl oficiálně spuštěn pro veřejnost v březnu 2002 a je dostupný na adrese http://www.businessinfo.cz Přínos projektu k rozvoji informační společnostiProjekt integrovaného systému informací bude fungovat jako informační portál. Cílem je zmenšit bariéru mezi poskytovateli informací především ze státní správy a podnikatelskou veřejností. Britští a kanadští podnikatelé vidí ve fungování takového systému přínosy v několika základních směrech. Návaznost na koncepce a strategieProjekt Integrovaný systém pro podnikání a export je součástí Akčního plánu realizace státní informační politiky. Jedná se o meziresortní úkol veřejné správy. Dálkový přístup k datům katastru nemovitostíNavrhovatelČeský úřad zeměměřický a katastrální, Pod sídlištěm 9/1800, 182 11 Praha 8-Kobylisy Charakteristika projektuV letech 1997--2001 vybudoval resort Českého úřadu zeměměřického a katastrálního nový Informační systém katastru nemovitostí (ISKN), jehož nedílnou součástí je aplikace DÁLKOVÝ PŘÍSTUP K DATŮM KATASTRU NEMOVITOSTÍ (DP) -- adresa http://katastr.cuzk.cz. ISKN jako celek přinesl významná zkvalitnění pro výkon státní správy katastru nemovitostí v oblasti optimalizace uložení dat katastru nemovitostí, souladu dat se standardy ISVS, optimalizace procesů při správě katastru nemovitostí, propojení centra s lokálními databázemi sítí WAN a tedy aktuálnost údajů katastru za celou republiku v centru, možnost zlepšení bezpečnosti systému a nové možnosti poskytování údajů. Jednou z významných novinek v oblasti poskytování údajů přináší aplikace DÁLKOVÝ PŘÍSTUP K DATŮM KATASTRU NEMOVITOSTÍ (DP KN). DP KN umožňuje přistupovat ke všem digitálním údajům katastru nemovitostí v prostředí WWW. DP KN je k dispozici registrovaným uživatelům, kterým byl na jejich žádost zřízen uživatelský účet a přiděleno uživatelské jméno a výchozí heslo. DP KN je placenou službou v souladu s vyhláškou č. 162/2000 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí České republiky. Vzhledem k rozsáhlé informační obsažnosti katastru nemovitostí vyžaduje optimální využívání všech možností DP KN, který dovoluje v podstatě získat všechny výstupy z katastru nemovitostí jako na katastrálních úřadech, seznámení se s Příručkou uživatele DP KN v kombinaci se zácvikem pomocí Dálkového přístupu na zkoušku. Není zde možno uvádět všechny zařazené možnosti a kombinace přístupu k datům, je však třeba zdůraznit, že je možné získat informace i pouze při obecných znalostech běžných uživatelů. Například pro Výpis katastru nemovitostí je možno po zadání povinného katastrálního území alternativně zadávat vstupní parametry: Přínos projektu k rozvoji informační společnostiDP KN podstatným způsobem rozšířil a zefektivnil dřívější možnosti přístupu k datům katastru nemovitostí, aniž jsou kladeny další nároky na zaměstnance katastrálních úřadů. DP KN umožňuje získat informace z katastru nemovitostí, aniž by uživatel opustil místo svého pracoviště. Vzhledem k technologickému řešení má k dispozici aktuální údaje katastru nemovitostí z celé České republiky. Jedná se především o soubory popisných informací katastru nemovitostí, jejichž digitalizace je úplná. Soubory geodetických informací katastru nemovitostí -- digitální katastrální mapy -- jsou k dispozici v rozsahu, který umožňuje jejich právě prováděná digitalizace, to je asi na 10 % území ČR. Tento rozsah se s postupem digitalizace katastrálních map zvětšuje. Vedle souborů popisných a geodetických informací je možné získat informace o průběhu (aktuálním stavu) řízení, prováděných na katastrálních úřadech (vklad, záznam apod.), což dává možnost objektivní kontroly postupu práce. Dále je možno získat informace o územních jednotkách nebo čísla a souřadnice/výšky bodů bodových polí. Vytvořením a uvedením do provozu systému ISKN jako celku, a zejména aplikace DP KN, se Česká republika zařadila v oblasti informačních systémů o nemovitostech na jedno z předních míst v evropském měřítku. Řada vyspělých evropských zemí, kde jsou dosud používány informační systémy z osmdesátých let dvacátého století, je nyní ve stadiu úvah o strategické obnově těchto systémů a dosažení vlastností, které systém ISKN již obsahuje. Vytvoření ISKN a služby DP KN chápeme jako přínos ČÚZK k iniciativě Evropské komise eEurope v oblasti elektronických služeb veřejné správy z hlediska dostupnosti (7×24) a efektivnosti služby s vysokou úrovní kvality. Plné znění nominace (dokument MS Word, 160 kB). Rádio VnitroReal audio: http://www.internetradio.cz/vnitro.asx MP3 archiv: http://www.mvcr.cz/radio/index.html NavrhovatelMinisterstvo vnitra, Nad Štolou 3, 170 34 Praha 7-Letná Charakteristika projektuInternetové real audio vysílání a poskytování MP3 souborů na webových stránkách ke stažení. Umožnění poslechu informací ministerstva vnitra, policie a hasičského záchranného sboru. Informace o tom, co se stalo, co se děje a co se připravuje. Pro občany rady odborníků, důležité kontaktní údaje pro vyřizování úředních záležitostí (životních situací), informace o činnosti a výsledcích resortních útvarů. Přínos projektu k rozvoji informační společnosti:Využití pokročilých digitálních technologií k poskytování informací dalším a novým skupinám obyvatelstva (zrakově postiženým občanům, studentům, manažerům, posluchačům klasických rádií a místních rozhlasů, cestujícím hromadné přepravy, návštěvníkům úřadů, obchodních domů, nádraží, účastníkům sportovních akcí a podobně). Využití pro běžné, složité i krizové situace (konec okresních úřadů, zasedání NATO ap.). Podpora informačního působení poradenských míst policejních preventivně informačních skupin, rozšíření mediálního působení a propagace ministerstva vnitra, zvyšování prestiže resortu a podpora systému vzdělávání a přednáškové činnosti. Příklad pro ostatní úřady veřejné správy. Příklad internetové spolupráce orgánu státní správy a komerční organizace při hledání nových forem internetové komunikace státu a občana. Škola On Line (SkolaOnLine)NavrhovatelGymnázium Františka Křižíka, s. r. o., Husovo náměstí 9, 301 24 Plzeň Charakteristika projektuŠkola On Line (www.skolaonline.cz) je informační systém, který umožňuje komunikaci mezi učiteli, rodiči a studenty prostřednictvím sítě Internet. Tzn., že celých 24 hodin denně, každý den v roce je možné pomocí Internetu zjistit informace o studentech, jestli chodí do školy, jaké je čekají písemky a zkoušení a mnoho dalších informací spojených se školou, kterou navštěvují. Zapotřebí je pouze připojení na Internet, popř. mobilní telefon. ŠkolaOnLine je určena pro základní a střední školy, včetně učilišť. Přínos projektu k rozvoji informační společnostiAplikace podporuje rozšíření využívání internetu jako komunikačního média a přispívá tak k internetizaci širší veřejnosti. Umožňuje otevřenou oboustrannou a jednoduchou komunikaci mezi rodiči a pedagogy. Při větším rozšíření dává možnost komunikace mezi školami a jejich zřizovateli a při rozšíření aplikace o další funkce možnost čerpání různých statistickych údajů pro potřeby zřizovatelů, MŠMT... -- centralizace dat, automatizace agend ve školství. |