|
|
|
|
|
Závěry konference ISSS '99
V rámci série akcí "Březen - měsíc Internetu" se 15.--16. března
1999 konala v kongresovém centru Aldis v Hradci Králové II. celostátní
konference "Internet ve státní správě a samosprávě", spojená s 3.
evropským seminářem "Místní a regionální informační společnost".
Konference spolu se seminářem se zúčastnilo více než tisíc zástupců
samospráv, státních institucí, univerzit a výzkumných a vývojových pracovišť a
soukromých firem z dvanácti zemí světa. Jednotlivé přednášky a diskuse byly
simultánně tlumočeny do českého a anglického jazyka a byly živě přenášeny na
síť Internet, čehož využilo několik dalších desítek posluchačů. Záznamy a
texty z konference a semináře jsou dostupné volně na webovské stránce http://www.isss.cz.
Vedle existujících či připravovaných projektů v České republice měli
účastníci možnost posoudit a porovnat projekty a praktické zkušenosti z Finska,
Litvy, Švédska, Rakouska, SRN, Velké Británie a USA. Byla diskutována témata
spojená se vzděláváním, elektronickým obchodem, vytvářením nových pracovních
příležitostí, využíváním informačních technologií ve veřejné správě, ale
také otázky legislativní i společensko-politické, neboť informační společnost
může přinést zcela nové pohledy na politický systém.
Na závěr dvoudenní akce se konala více než dvouhodinová diskuse u kulatého
stolu, která se pokusila shrnout názory a zkušenosti s budováním informační
společnosti v naší republice.
Vzhledem ke zkušenostem, názorům a pohledům, které zazněly během konference,
semináře i závěrečného kulatého stolu, bylo vypracováno pracovní skupinou pro
informační společnost při RE několik dokumentů. Tyto dokumenty budou projednány na
plenárním zasedání Kongresu místních a regionálních orgánů Rady Evropy
v polovině června tohoto roku ve Štrasburku, závěry konference zaměřené na
situaci v České republice a české podmínky budou zaslány všem členům české
vlády, oběma komorám našeho parlamentu a budou zároveň předány sdělovacím
prostředkům.
II. celostátní konference "Internet ve státní správě a samosprávě"
vzhledem ke
- zprávám, názorům, stanoviskům, zkušenostem a záměrům předneseným během
konference přednášejícími a účastníky
- výsledkům série seminářů, které organizoval na téma "Místní a
regionální informační společnost" Kongres místních a regionálních orgánů
Rady Evropy, a které se zabývaly rolí veřejné politiky v propagaci aplikací
informační společnosti, stejně jako praktickými dopady informační společnosti na
obchod, veřejnou správu a občany;
soudí, že
- Pro občana moderní a informační technologie, zvláště počítačové sítě jako
Internet, významně zvýšily rychlost a obsah komunikace a snadnost přístupu
k informacím . Rozvoj globální informační technologie znamená mnohem více než
nové a efektivnější přístroje pro komunikaci: Informační společnost bude mít obecný
vliv na náš život, soukromý i veřejný, včetně naší práce, společenských
aktivit a aktivit ve volném čase. Přinese také nové příležitosti pro rozvoj měst,
obcí a regionů.
- Jsou potřebné konkrétní akce k růstu uvědomění a pochopení
příležitostí, výhod a možných rizik. K řešení témat technologických,
ekonomických a sociálních, vzdělávání a výcviku, lidských modelů chování,
hodnot a motivací je nezbytný mezioborový a komplexní přístup.
- Oblasti sociálního zájmu, například zdravotní péče, vzdělávání a výcvik,
životní prostředí, systém zaměstnanosti a veřejná správa, musí také získávat
užitek z informační společnosti. Jestliže bude rozvoj informační společnosti
ponechán zcela na soukromém sektoru, řadě oblastí veřejného zájmu hrozí, že
zůstanou stranou, protože jim bude chybět vidina dostatečného zisku. To by zvláště
poškodilo jak nové technologie zvyšující efektivnost správy, tak nákladovost
veřejných služeb.
- Je třeba poskytnout finanční podporu pro vybrané projekty informační společnosti.
Podporované iniciativy by měly splňovat kriteria, hodnotící přímý dopad na
zvýšení obecného povědomí a zlepšující sociálně-ekonomický užitek rozvoje
informační společnosti v České republice.
- Místní a regionální autority a jejich národní asociace by měly formulovat své
názory a pohledy na rozvoj informační společnosti směrem k národní vládě a
evropským organizacím. Vláda ČR by měla informovat, podporovat a pomáhat místním a
regionálním orgánům v jejich snaze hrát významnou roli v budování
informační společnosti na místní a regionální úrovni.
Pomoc je vyžadována zvláště v těchto oblastech:
- informace:
poskytování vyčerpávajících informací místním a regionálním
orgánům o mezinárodních programech souvisejících s informační společností,
o příležitostech financování projektů a o užití informačních a
komunikačních technologií v místní a regionální veřejné správě.
- partnerství:
pomoc místním a regionálním orgánům najít vhodného partnera
pro jejich projekty informační společnosti v dalších evropských zemích a
usnadnit účast místních a regionálních orgánů v nadnárodních projektech
- výměna zkušeností:
rozvoj a propagace výměny zkušeností, vycházejících
z rozvoje informační společnosti na místní a regionální úrovni
v členských státech Rady Evropy
- Orgány veřejné správy, státní i samosprávné instituce by měly používat nové
informační a komunikační technologie k posílení demokratické vlády a její
legitimity, průhlednosti a odpovědnosti veřejné správy.
Nové technologie budou hrát roli v následujících oblastech:
- poskytování informací pro občany, veřejné a soukromé instituce parlamentem,
vládou a veřejnými úřady
- zesílení vzájemné vazby mezi politiky a občany
- těsnější vedení představitelů a vlád veřejnými přáními, zvláště
v období mezi volbami.
- iniciativy, které pomáhají propagovat veřejné debaty a diskuse o záležitostech
vyžadujících veřejný souhlas, včetně aktivit v oblasti informačních a
komunikačních technologiích pro účast občanů na správě a přímé
demokracii.
- elektronické volby:
- pro výběr kandidátů
- pro zákony a veřejné záležitosti
- přímé rozhodování občanů přinejmenším v některých záležitostech
Nové technologie mohou zvláště
- pomoci při varování občanů a informování o veřejných záležitostech
včetně vedení debat
- rozšířit znalosti o kandidátech na veřejná místa, včetně ověření jejich
kvalifikace a předchozích působení
- dovolit volit více informovaným a kritickým způsobem
- umožnit občanu prosazovat svůj vliv a kontrolovat volební sliby, zvláště
v období mezi volbami
- Je nutné investovat do výcviku populace vzdělané v informačních
technologiích, která bude schopná plně využívat nové technologie, využívat
všechny služby které budou brzy dostupné online, užívat informační technologie
jako přirozenou součást každodenního života, stejně jako telefon.
- V rámci reformy veřejné správy je třeba vytvářet veřejnou správu
efektivnější, otevřenější a průhlednější užitím možností, které nabízejí
nové informační a komunikační technologie, rozšiřováním kvalifikace
v užívání těchto technologií na místních, regionálních a státních
úrovních, využíváním všech výhod veřejných informačních zdrojů a
přizpůsobením těchto zdrojů pro snadný přístup všech občanů pomocí
informačních sítí. Spravedlivý a rovný přístup k otevřeným sítím je
předpokladem k jistotě, že bude plně využit potenciál a možnosti svobodného
toku informací.
- Je nutné zabránit vzniku dvoutřídní informační společnosti, ve které pouze
část populace má přístup k novým službám a pohodlně je využívá. Místní,
regionální a vládní představitelé by měli čelit nebezpečím, které takový
vývoj představuje: Dělení společnosti na občany první a druhé třídy,
v souvislosti s jejich možnostmi a schopnostmi využívat nových technologií,
je reálným nebezpečím, kterému musí být předcházeno všemi způsoby. Je
zvláště zásadní, aby nové technologie plně využívali malí a střední
podnikatelé a ne jen velké společnosti.
- Je třeba zahájit aktivity pro zvýšení obecného povědomí o možnostech a dopadech
rozvoje nových informačních technologií. Takové procesy a programy by měly
podpořit, aby všechna města a regiony měla užitek z rozvoje informační
společnosti. Takové akce jsou nezbytným předpokladem pro úspěšný rozvoj veřejné
správy i soukromého sektoru. Pomohou občanům objevit nové cesty jak rozšířit
jejich soukromý a pracovní život, investováním do vzdělání a výcvikových
programů, které rozšiřují lidskou kapacitu a podporou kulturních a sociální
postojů, které jsou přátelské vůči informačním technologiím. Musí být
zajištěno, aby každý měl základné znalosti jak používat služby poskytované
síťovou informační společností: e-mail, informační služby, elektronický obchod,
a aby byly široce dostupné nové služby poskytované veřejnou správou.
- Vláda, regionální a místní orgány by společně měly vytvořit a poskytnout celou
škálu veřejných přístupových míst, které kdokoli může použít a které musí
být bezplatné nebo přinejmenším dostupné každému. Využití veřejných knihoven,
škol a obecně přístupných prostor veřejných institucí se jeví jako výhodné.
Dlouhodobě by měl být každý schopen připojit se ke kyberprostoru ze své vlastní
domácnosti, takže se by se takový přístup stal stejnou součástí života jako
telefon.
- Je třeba podpořit rozvoj informační společnosti v nejméně favorizovaných
venkovských oblastech, například aktivitami, které pomohou poskytovat pod jednou
střechou škálu místních služeb založených na počítačích a telekomunikaci:
vzdělávání, komputerizovaná pracovní místa, péči o děti, obchodní služby,
doplňkové aktivity a síťové příležitosti, přičemž všechny tyto služby
vytváří podmínky k podpoře malých venkovských podniků a k novým
způsobům práce.
- Souhrn aktivit vlády, státních institucí, orgánů místní a regionální správy,
soukromého i veřejného sektoru i jednotlivců v oblasti budování informační
společnosti je cestou jak zajistit plnohodnotnou účast naší republiky na užitcích
informační společnosti, která se velmi rychle rozvíjí v řadě vyspělejších
států Evropy a světa. Stagnace a pomalá změna dosavadní situace i vzhledem
k ostatním evropským zemím v rámci střední a východní Evropy strategicky
poškodí naši republiku v novém tisíciletí.
|