|
|
|
Loňský rok byl zcela zásadní a zlomový
26. 2. 2013
říká v rozhovoru pro Veřejnou správu online Robert Ledvinka, který je ve
funkci náměstka pro veřejnou správu Ministerstva vnitra ČR necelé tři měsíce.
Problematice informatizace veřejné správy se ale věnuje léta a má za sebou řadu
úspěšných projektů včetně systému základních registrů. V následujícím
materiálu stručně hodnotí uplynulý rok a poodhaluje i priority MV
v následujícím období…
- Jaký byl z vašeho pohledu pokrok v eGovernmentu v minulém roce?
- Pro rok 2012 je s odstupem možné použít pojem „začátek skutečné
revoluce“ nebo „od slov k činům“. Loňský rok byl skutečně zcela zásadní
a zlomový. Podařilo se nám uvést do ostrého provozu pilíř moderní veřejné
správy, tedy systém základních registrů, a kromě toho, že již máme na jednom
místě všechny údaje o obyvatelích našeho státu v jejich životních
rolích ve vazbě na konkrétní adresné a územní atributy a postupně také
s jejich právy a povinnostmi, jsme také zajistili, že tato data jsou při každé
změně okamžitě aktualizována a sdílena všemi oprávněnými úředníky a úřady
veřejné správy. Musíme si uvědomit, že jsme vlastně úplně poprvé získali
nástroj k reálné optimalizaci a řízení veřejné správy. Prostřednictvím
Registru práv a povinností disponujeme pasportizací působností jednotlivých úřadů
a úředníků ve více než 500 agendách a v některých z více než
490 tisíc úředních rolích. Víme prostřednictvím jakých informačních
systémů danou úřední roli vykonávají a známe také frekvenci jejich aktivity.
Umíme, ale hlavně trvale budeme umět, poskytovat vládě, Parlamentu a dalším
oprávněným subjektům reálná data o činnosti v každé
z registrovaných agend.
- Zahájili jsme také postupnou implementaci procesního modelování agend do veřejné
správy. Budeme schopni ověřit, kolik nás výkon každé registrované agendy
v reálných podmínkách stojí a budeme schopni je touto cestou velmi účinně
optimalizovat. Podle prvních odhadů z pilotního projektu by bylo možné nalézt
v první etapě úspory ve výši cca 15 % stávajících nákladů na výkon
veřejné správy.
- Takže bych asi shrnul tak, že jsme loňským rokem začali zcela novou etapu
modernizace veřejné správy, etapu, kterou lze nazvat procesní reformou veřejné
správy.
- Do vaší kompetence náměstka nyní patří řada útvarů, které byly
v předchozí době daleko roztříštěnější… Zdá se, že by to mohlo mít
pozitivní dopad na zrychlení celkové reformy veřejné správy…
- Ano, snahou vedení ministerstva bylo sjednotit problematiku veřejné správy a její
modernizace do jednoho integrovaného celku a přistupovat tak k řešení
komplexně. Zda to bude mít pozitivní dopad na zrychlení celkové reformy veřejné
správy nevím. To ukáže čas, ale osobně jsem přesvědčen, že jdeme správným
směrem. Nově konstruovaný úsek pro veřejnou správu vytváří podmínky
k naplnění hlavního cíle Ministerstva vnitra v oblasti vnitřních věcí
státu, který se dá shrnout do několika následujících bodů:
- zkoumání společenské problematiky v okruhu své působnosti, analýza
dosahovaných výsledků a opatření k řešení aktuálních otázek,
- zpracování koncepce rozvoje svěřených odvětví a řešení stěžejních otázek,
které jsou předkládány vládě České republiky,
- informování veřejnosti o návrzích závažných opatření přiměřeným
způsobem,
- péče o náležitou právní úpravu věcí patřících do působnosti České
republiky,
- příprava návrhů zákonů a jiných právních předpisů týkajících se věcí,
které patří do jejich působnosti, jakož i návrhy, jejichž přípravu jim
vláda uložila,
- péče o zachovávání zákonnosti v okruhu své působnosti a činit podle
zákonů potřebná opatření k nápravě.
- Jaké budou hlavní priority při čerpání prostředků EU na Smart Administration
v novém programovacím období?
- Hlavní priority při čerpání prostředků EU na modernizaci veřejné správy budou
pro roky 2014–2020 tématické okruhy definované Strategickým rámcem rozvoje
veřejné správy a eGovernmentu 2014+. Velmi stručně tam jsou definovány
následující okruhy:
- dokončení datového fondu veřejné správy a jeho sdílení,
- dokončení krizové, kritické a provozní infrastruktury státu,
- přechod na koncept sdílených služeb veřejné správy a sdílení služeb
informační společnosti,
- digitální agenda,
- identifikace, autentizace a autorizace,
- zajištění přístupu k veřejnému datovému fondu všem skupinám obyvatel,
- přechod na koncept otevřených dat,
- přechod na IPv6,
- vzdělávání ve veřejné správě a eGovernmentu.
- Bude MV podporovat využívání moderních technologií jako například cloudových
řešení, virtualizace apod. v celém spektru veřejné správy?
- V souladu s tématickými okruhy definovanými Strategickým rámcem rozvoje
veřejné správy a eGovernmentu 2014+ jednoznačně ano. Je ale asi jasné, že vždy
budeme primárně implementovat jakékoliv technologie výhradně až na základě
podrobné a přesné procesní analýzy. Tedy až na základě znalosti reálné a
validními daty podložené potřeby změny v procesu budeme volit vhodná
technologická řešení. Nebudeme tak řešit primárně IT technologie, ale procesy ve
veřejné správě. Navíc vždy při absolutním respektování konceptu sdílení
služeb veřejné správy a sdílení služeb informační společnosti.
Děkuji za rozhovor.
Prokop Konopa
|
|