|
|
|
Přiloha č. 2: Profilové informace a benchmarking
Návrh osnovy dotazníku pro zpracování informací o národních asociacích měst
a obcí (1) a městech (2) z hlediska rozvoje informační společnosti. Součást
příprav deklarace LORIS / eV4+. Výsledky určeny k publikování v rámci
konference ISSS/LORIS 2004, resp. DIS-V4.
1) Asociace měst a obcí
(Modelový příklad)
Východiska
Informace zpracované a prezentované v rámci ISSS/LORIS 2003 (publikováno
následně v dokumentu Guidebook).
Osnova
- Identifikace a kontakt
- Název asociace, zkratka
- web
- Kontaktní osoba pro ISSS/LORIS/DIS-V4 (jméno, funkce, kontakt)
- Datum zpracování
- Základní profil asociace a země
- Počet obyvatel v zemi
- Struktura členění územní správy
- Počet měst a obcí (+ členění v kategoriích dle velikosti např. 500, 50, 5
tis obyv.)
- Členská základna asociace -- počet / podíl měst a obcí reprezentující
počet/podíl obyvatel
- Vznik, základní cíle
- Orgány a struktura (současné obsazení, minimálně předseda a výkonný výbor)
- Zdroje pro zajištění činnosti (finance -- čl. příspěvky a jiné, lidské
zdroje -- aparát)
- Spolupráce s jinými uskupeními, zejména mezinárodními (IULA, CEMR aj.) a
členství v nich
- Údaje k rozvoji informační společnosti, resp. ICT a eGov na L+R úrovni (LORIS
témata)
- Orgán asociace odpovědný za problematiku ICT a eGov, jeho cíle a činnosti,
složení
- Vládní orgán odpovědný za ICT a eGov (jméno, web), spolupráce asociace
s ním,
- Další národní organizace a sdružení se vztahem k problematice LORIS (názvy
zkratky, web-kontakty)
- Existence národní e-strategie nebo akčního plánu (název, kdo a kdy zpracoval) jeho
vztah k tématům LORIS
- Tvorba a existence e-strategií regionů, měst a obcí
- Kolik regionů, měst a obcí má vlastní webové stránky, jaké informace na nich
zveřejňuje (např. dle požadavků zákonů, standardů, metodik)
- Jaký je stupeň poskytování informačních on-line služeb (dle kategorií eGov:
informace, jednosměrná interakce, obousměrná interakce, transakce)
- Jaký je stupeň bodování multiplatformních on-line služeb (web, call centra, one
stop)
- Existence konferenčních aktivit, benchmarking a best practices v rámci země a
s účastí asociace
- Existence národní vládní podpory iniciativ pro rozvoj eGov na úrovni LR (programy,
granty, projekty)
- Zkušenosti a zapojení do společných projektů (mezinárodních, národních, mezi
více subjekty), příprava a zkušenosti s řením projektů čerpajících podporu
z fondů EU, zejména strukturálních fondů
- Další zkušenosti s řešeními na témata:, Re-engineering, eHealth, eLearning,
eSecurity, eDemocracy, CRM aj.
- Priority a plány na další aktivity
- Zkušenosti a ponaučení (lessons learned)
2) Města
(Modelový příklad)
Východiska
Návrh struktury údajů o IT ve městě pro prezentaci statutárních měst ČR
(Šolc, MHMP/KISMO, XII/2003), dotazník projektu TeleCities a Deloitte & Touche:
eCitizenship for All Survey (2003)
Osnova
- Identifikace a kontakt
- Název (v rodné řeči, anglicky)
- web
- Kontaktní osoba (jméno, funkce, kontakt)
- Datum zpracování
- Základní profil města
- Specifické postavení ve veřejné správě (hl. město státu, regionu, statutární
město ap.)
- Počet obyvatel
- Organizace správy města (městské části)
- Volené orgány (počet, struktura), existence programového prohlášení
- Existence základních dokumentů pro rozvoj a správu města (strategický plán,
programové prohlášení apod. -- ze kdy) -- priority
- Členství v národních i mezinárodních organizacích (se širším
zaměřením, specifické k IT viz oddíl C6)
- Počet zaměstnanců města, z toho administrativa
- Rozpočet (příp. další statistické ukazatele HDP, nezaměstnanost)
- Údaje k rozvoji informační společnosti (LORIS témata)
- Organizace IT
- Řídící a výkonné orgány města k problematice IT a eGovernmentu
- Centrální pracoviště IT a jeho postavení v úřadu (odbor), počet
pracovníků, struktura, hlavní činnosti. Pracoviště IT na jiných odborech (např.
doprava, úz. plánování, živ. prostředí, školství aj.)
- Kdo odpovídá za rozvoj eGovernmentu, věcnou správu webu aj. (IT+PR+?).
- Další úřady a organizace města se zásadnějším vlivem na IT (IT odbory na
úřadech MČ, "technické" organizace zřizované městem)
- Rozpočet na IT (% z rozpočtu města), struktura (infrastruktura + HW, SW+podpory,
pořizování a nákup dat, telekomunikační poplatky aj.)
- Hlavní nakupované služby, příp. outsourcing IT
- Provozní řád či jiná "pravidla" pro užívání IT zaměstnanci, systém
školení zaměstnanců, ověřování znalostí (ECDL)
- Strategie, bezpečnost
- Informační strategie/politika (zda existuje samostatný dokument, či je rozpracován,
ze kdy, kdo zpracoval, proces přijetí, zveřejnění, monitoring, zaměření, priority
aj.), vazba na eEurope 2005 a národní politiky.
- Bezpečnostní politika (ano/ne/rozpracována, kdy, kdo, přijetí, charakteristika
obsahu), organizace a řízení bezpečnosti IT.
- Audity, atesty
- Infrastruktura
- Existence metropolitní sítě (kdo připojen, technická charakteristika, organizace
provozu) zajištěn provoz), parametry připojení k Internetu, vazby na sítě
národní infrastruktury, plány.
- Vybavenost úřadů -- LAN, připojení k metropolitní síti či internetu,
podíl zaměstnanců vybavených PC + připojených k síti, s přístupem ke
službám e-mail, Internet apod.)
- SW agendy a data
- Řešení hlavních agend: vnitřních (ekonomika, správa majetku, personalistika,
správa dokumentů, odborné samosprávné agendy), vnější (web, agendy státní
správy), speciální systémy (např. GIS), míra integrace a využití webových
technologií.
- Tvorba, správa a využívání základních registrů a číselníků, míra integrace,
technologie
- Hlavní vazby na okolní na inf. systémy veřejné správy : státu, regionu (nahoru),
městské části organizace města (dolů)
- Využívání open source SW (vč. plánu)
- eGovernment, web, CRM a specifické eSlužby
- Existence koncepce rozvoje eGovernmentu (součást informační strategie, samostatná),
politická deklarace k modernizaci veř. správy s využitím ICT
- Organizace eGov (řídící struktura, projekt, kdo realizuje, kdo odpovídá za věcnou
správu, propagace a vzdělávání)
- Komunikační kanály využívané pro poskytování služeb -- web, call centra,
informační a kontaktní střediska (one stop), veřejná přístupová místa
(infokiosky), mobilní zařízení, dig. televize aj.)., integrace služeb.
- Adresa webových stránek města, zajímavé inf. služby, vícejazyčné verze, účast
v soutěžích a ocenění
- Charakteristika stupně stávajících eGov služeb dle 4 kategorií (informace,
jednosměrná interakce, obousměrná interakce, transakce)
- Oslovené a rozlišované cílové skupiny
- Dostupnost e-služeb pro obyvatele (podíl obyvatel s přístupem k internetu,
vybavenost mobilními technologiemi, vybavenost škol, veřejná přístupová místa
aj.), podpora dostupnosti pro různé skupiny obyvatel (hendikepovaní, senioři aj.)
- Organizace správy webu (technologie + redakce), školení správců a uživatelů
- Zajištění zpětné vazby (využívání e-služeb celkem i jednotlivě),
- Aktivity na rozvoj občanské společnosti a účasti na správě města (eDemokracie)
- Podpora on-line vzdělávání (eLearning), pro vzdělávání zaměstnanců, pro školy
- Analýzy procesů a změny organizace práce a řízení, změny struktur se vztahem
k rozvoji eGov (Re-engineering).
- Zavádění el. podpisu, čipových karet a jiných specifických prvků bezpečného
využití e-služeb (eSecurity).
- Spolupráce, financování aj.
- Stálá spolupráce s dalšími sítěmi a profesními organizacemi v oblasti
IT či s jinými městy (národní i mezinárodní)
- Zkušenosti a zapojení do společných projektů (mezinárodních, národních, mezi
více subjekty), příprava a zkušenosti s řením projektů čerpajících podporu
z fondů EU, zejména strukturálních fondů
- Priority a plány na další aktivity
- Zkušenosti a ponaučení (lessons learned)
- Specifické projekty
- Jakékoliv jiné zajímavé projekty a aktivity, které mohou být vzorové pro ostatní
(best practices) -- stručná anotace
|
|