|
|
|
eStrategie a profil města z hlediska rozvoje informační společnosti
Zpracováno pro prezentaci velkých měst ČR/V4/EU na ISSS/LORIS 2004
Vzorový příklad -- pracovní verze.
Šolc, INF MHMP, 2. 2. 2004
Praha (Česká republika)
Identifikace a kontakt
Město |
Praha (Prague) |
Stát |
Česká republika (Czech Republic, CZ) |
Web |
www.praha-mesto.cz |
Kontaktní osoba
(pracoviště, funkce, adresa, kontakt) |
Jaroslav Šolc
odbor informatiky Magistrátu hl. m. Prahy (INF MHMP)
vedoucí koncepčního odd.
Mariánské nám. 2, 110 01 Praha
tel.: +420 236 002 682, fax:+420 236 007 105
e-mail: jaroslav.solc@cityofprague.cz |
Datum zpracování |
2. 2. 2004 |
Základní profil města
Postavení ve veřejné správě |
1) Obec -- hlavní město ČR, 1 z 20 statutárních měst ČR 2)
Kraj -- vyšší územní samosprávný celek, 1 ze 14 krajů ČR |
Počet obyvatel |
1,18 mil. |
Rozloha |
496 km2 |
Rozpočet |
31 mld. Kč (1 mld. EUR) -- výdaje 2003 |
Organizace správy města (městské části, volené orgány, úřad,
organizace) |
1) Hl. m. Praha (HMP) Volené orgány: zastupitelstvo (70 členů),
rada (11) v čele s primátorem.
Úřad: Magistrát hl. m. Prahy ( v čele ředitel MHMP).
Dále organizace zřizované městem.
2) Městské části (MČ), celkem 57 z toho 22 má specifické postavení pro
výkon státní správy v přenesené působnosti (tzv. správní obvody)
Všechny mají volené orgány (zastupitelstvo, rada v čele starosta), úřady
MČ (v čele tajemník MČ) a zřizují organizace
Pozn.: dle zákona o hl. m. Praze. Vztahy mezi HMP a MČ upravuje Statut hl. m
Prahy. Zastupitelé voleni na 4 roky (2002 -- 2006). |
Počet zaměstnanců města
(z toho úřad) |
Celkem ca 40 tis. (administrativa vč. ÚMČ, školství, zdravotní a
sociální služby, doprava, městská policie aj.) Magistrát hl. m. Prahy ca 2 tis. |
Existence základních dokumentů pro rozvoj a správu města
(strategický plán, programové prohlášení ze kdy)
Pozn.: Informatika dále, v oddílu C-2. |
Strategický plán hl. m. Prahy- zpracoval ÚRM, přijatý ZHMP v r.
2000, obsahuje plán na období do r. 2020 i programy do r. 2006. Informatika
v kapitole Řízení a správa města. Každoročně předkládána monitorovací
zpráva. Současná rada přijala programové prohlášení „Společně pro Prahu“,
obsahující mj. cíle v oblasti informatiky (kap. XII). |
Členství v národních i mezinárodních organizacích (se
širším zaměřením, specifické k IT viz oddíl C6) |
ČR: Svaz měst a obcí ČR (komise ISMO), Asociace krajů ČR (od r.
2003, komise informatiky) Mezinárodní: ICT: TeleCities (od r. 2001), Global Cities
Dialogue (2000). Jiné: OWHC, CLARE, Metrex, Eurocities, Polis |
Údaje k rozvoji informační společnosti (LORIS témata)
1) Organizace IT
|
|
Řídící a výkonné orgány města k problematice IT a
eGovernmentu |
Magistrát hl. m. Prahy -- odbor informatiky. Odbory informatiky na
úřadech MČ (zejména Praha 1- 22). Pracoviště informatiky v organizacích HMP
(IMIP, ÚRM, DP, TSK, PIS aj.). Koncepci informatiky určuje INF MHMP (dle Statutu HMP).
Platformy pro výměnu informací: Kolegium obvodních informatiků (2x měsíčně, Praha
1), cca 2- 4 x ročně schůzka informatiků HMP na MHMP. Spolupráce s odborem PR
MHMP (inf. služby pro veřejnost). |
Centrální pracoviště IT a jeho postavení v úřadu (odbor),
počet pracovníků, struktura, hlavní činnosti. Pracoviště IT na jiných odborech
(např. doprava, úz. plánování, živ. prostředí, školství aj.) |
Odbor informatiky Magistrátu hl. m. Prahy (INF MHMP), zařazen v
sekci vnitřních služeb, má 65 zaměstnanců. Struktura: odd. koncepční a
analytické (strategie, mezinárodní a celorepublikové aktivity aj.), odd. aplikační
(správa a vývoj aplikací), odd. datových služeb (zákl. registry, GIS), odd.
síťové (správa sítí MePNet (město) a MagNet (MHMP), odd. podpory konc. uživateli
(servis HW a zákl. SW), odd. www (technická správa a vývoj www), odd. el. podpisu
(příprava implementace).
ICT služby jsou v MHMP centralizovány, až na výjimky (krizové řízení,
SURM) nejsou autonomní IT pracoviště na jiných odborech. |
Kdo odpovídá za rozvoj eGovernmentu, věcnou správu webu aj.
(IT+PR+?). |
Koncepce eGovernmentu je rozpracována. INF MHMP zajišťuje webové
služby (Internet, Extranet, Intranet) po stránce technické (odd. www), OPR a další
odbory po stránce obsahové. OPR provozuje informační středisko MHMP. Je připravován
projekt call centra „Zelená linka“. |
Další úřady a organizace města se zásadnějším vlivem na IT (IT
odbory na úřadech MČ, „technické“ organizace zřizované městem) |
Odbory informatiky na Úřadech MČ, zejména Praha 1--22. Digitální
mapy: Institut městské informatiky hl. m. Prahy (IMIP, www.imip.cz)
Doprava: ROPID (www.ropid.cz), Dopravní
podnik HMP (www.dp-praha.cz), Ústav
dopravního inženýrství HMP (www.udi-praha.cz),
Technická správa komunikací (TSK, www.tsk-praha.cz)
Informace: Pražská informační služba (www.pis.cz,
kultura, ubytování , turistika aj.)
a další (energetika, vodní hospodářství aj.) |
Hlavní nakupované služby, příp. outsourcing IT |
Telekomunikační a síťové služby (Pragonet) Vývoj aplikací
(ekonomický SW -- Gordic, dokumenty -- Obis, Exprit aj, GIS -- T-mapy,
Hydrosoft Veleslavín, správní agengy -- MP Orga, aj.) |
Provozní řád či jiná „pravidla“ pro užívání IT zaměstnanci,
systém školení zaměstnanců, ověřování znalostí (ECDL) |
Provozní řád sítě MHMP (nařízení řed. MHMP). Zákl. informace
o využití ICT jsou součástí vstupního školení zaměstnanců (týdenní adaptační
kurz). V nabídce vzdělávání zaměstnanců jsou základní kurzy (např. MS
Office). Jsou zajišťována odborná školení pro uživatele specifických aplikací
(spisová služba, TED -- dokumenty do rady, účetnictví, redakční systém pro
www aj.) -- ve spolupráci s personálním odborem. |
2) Strategie, bezpečnost
|
|
Informační strategie/politika (ano/ne/rozpracována, kdy, kdo aj.) |
Informační strategie hl. m. Prahy. Zpracoval v r. 2001 odbor
informatiky MHMP. RHMP vzala na vědomí VI/2001. Obsahuje analýzu, cíle, plán na 4-6
leté odbobí. Tč. probíhá aktualizace (vazba na eEurope 2005 a na požadavky atestací
ISVS dle legislativy ČR). Stanoveny 3 hlavní cíle (+ dílčí cíle):
C1: Digitální správa města; C2: Elektronická komunikace s veřejností;
C3: Praha v čele informační komunity.
Dále rozpracováno: Koncepce rozvoje eGovernmentu (viz dále C-5) |
Bezpečnostní politika (ano/ne/rozpracována, kdy, kdo aj.) |
Bezpečnostní politika IS MHMP Rozpracována na základě zásad
přijatých RHMP v r. 2002 ( v souladu se standardem ISO 17799 a požadavky
atestací ISVS). Zpracovává INF MHMP ve spolupráci s firmou ITSC, T: draft
VI/2004. Na MHMP dosud není k problematice bezpečnosti IS vytvořena struktura ani
systém školení a dokumentace (jeden z cílů politiky). |
Audity, atesty |
Součástí auditů hospodaření hl. m. Prahy v minulých letech
(Delloite&Touche, 2002, 2003, dříve PWC) i dílčí audit IS a bezpečnosti. V r.
2003 proveden atest ISVS (Secunet). |
3) Infrastruktura
|
|
Existence metropolitní sítě
(kdo připojen, technická charakteristika, organizace provozu, vazby na jiné sítě,
plány). |
Budována metropolitní počítačová síť firmou Pragonet (součást
T-Systems, původně založena městem). Součástí je i neveřejná datová síť hl. m.
Prahy MePNet spravovaná INF MHMP. Propojuje téměř 50 subjektů města (MHMP, ÚMČ
Praha 1-22, vybrané organizace a externí subjekty). Moderní parametry pro
širokopásmový multimediální přenos (optické kabely + radiový přenos, 155 Mbps,
protokol TCP/IP). Dalších cca 350 subjektů města (školy, malé ÚMČ) propojeno
prostřednictvím telefonních linek. Služby -- vnitřní přenosy dat, e-mail,
internet. Připojení ke GovNet (MF ČR, MPSV ČR). Plán rozvoje služeb metropolitní
sítě i MePNet , modernizace a rozšiřování sítě (ÚMČ, školy, knihovny). |
Vybavenost úřadů -- LAN, připojení k metropolitní síti
či internetu, podíl zaměstnanců vybavených PC + připojených k síti,
s přístupem ke službám e-mail, Internet apod.) |
Většina ÚMČ má vlastní vnitřní síť LAN (spravují odbory
informatiky). Magistrát má síť MagNet -- propojení 33 budov (převážně
optické kabely). Standardní přístup z uživatelských PC, pro vybrané uživatele
i vzdálený mobilní přístup (zastupitelé, vedoucí zam. MHMP). Připojeny
k MePNet. Všichni administrativní pracovníci MHMP jsou vybaveni PC připojenými
k síti a s přístupem k e-mailu (vlastní schránky) a internetu
(neomezováno, monitorováno). |
4) SW agendy a data
|
|
Řešení hlavních agend: vnitřních (ekonomika, správa majetku,
personalistika, správa dokumentů, odborné samosprávné agendy), vnějších (web,
agendy státní správy), speciální systémy -- např. GIS), míra integrace a
využití webových technologií. |
Systémy jednotlivých subjektů (MHMP, ÚMČ) vytvářeny s velkou
mírou autonomie. Na MHMP není integrovaný systém. Různé aplikace klient-server
(databáze Oracle, Informix, SQL). Základní ekonomické agendy řešeny v systému
GINIS (firmy Gordic). SW Gordic nasazen pro všechny ÚMČ. Spisová služba na MHMP
(Gordic) i v některých ÚMČ, řešen celoměstský projekt vč. el. správy
dokumentů (SO01 Exprit). Tvorba a evidence dokumentů do RHMP a ZHMP( TED/Obis). Správa
majetku -- tč. probíhá příprava reinženýringu. Agendy státní správy --
živnostenské úřady, sociální dávky aj. (ÚMČ Praha 1 -- 22). Web
(Internet/Extranet/Intranet) spravován redakčním systémem Publix., řešeny vazby na
vybrané aplikace (dokumenty aj.). Mapové služby WebGIS Praha (T-Soft), životní
prostředí: WebMap (Hydrosoft Veleslavín).
Postupná integrace a tvorba aplikací v 3 vrstvé architektuře, přechod na
portálové řešení. |
Tvorba, správa a využívání základních registrů a číselníků,
míra integrace, technologie |
Na celoměstské úrovni spravovány základní datové celky --
dig. mapy, adresní registr (ZUZI) aj. Přejímána data z centrálních registrů
(registr obyvatel -- MV ČR, katastr nemovitostí -- ČÚZK, registr
ekonomických subjektů -- ČSÚ, celostátní registr adres -- MPSV ČR. |
Hlavní vazby na okolní na inf. systémy veřejné správy
(nahoru -- stát, region;
dolů -- městské části, organizace) |
MHMP plní roli Krajského úřadu, zajišťuje některé datové vazby
na centrální orgány a směrem dolů na ÚMČ. Např. agendy státní správy:
živnostenské úřady, státní sociální dávky, nově např. inf. systém o platech
aj. Ze samosprávných agend je řešena zejména provázanost finančních agend
v rámci úřadů HMP. |
Využívání open source SW
(stav, plán) |
Na MHMP není využíváno a v nejbližší době není plánováno
významnější nasazení. |
5) eGovernment, web, CRM a specifické eSlužby
|
|
Koncepce rozvoje eGovernmentu
(ano/ne/rozpracována, kdy, kdo aj.) |
Aplikace principů eGovernmentu deklarována v programovém
prohlášení RHMP. Informační služby veřejnosti jsou náplní cíle 2 Informační
strategie HMP. Koncepce eGovernmentu pro hl. m. Prahu je rozpracována -- pojmy,
analýza, cíle aj. (INF MHMP, T: IV/2004) |
Komunikační kanály využívané pro poskytování služeb
(web, call centra, informační a kontaktní střediska, veřejná přístupová místa,
mobilní komunikace aj.) |
Webové stránky města, Internet (MHMP i ÚMČ a organizací --
minimálně provázané). Informační středisko MHMP součástí odboru PR (střediska
i na dalších ÚMČ) -- možnost návštěvy, informační materiály, telefony,
návody na web -- vč. poskytování kontaktních informací.
Veřejné přístupové terminály (Infokiosky) realizovány minimálně (PC
v rámci inf. středisek).
Další služby v projektovém záměru (call centrum). |
Organizace eGov a webu
(řídící struktura, kdo, co) |
Centrální řídící struktura není definována. Správa informací
pro veřejnost na webových stránkách (Internet) zajišťována ve spolupráci odboru PR
(vzhled, hlavní náplň, noviny) a INF (technická správa, redakční systém a jeho
školení). Vnitřní Intranet ve spolupráci s personálním odborem. Na
naplňování se podílí ostatní odbory. Fixování pravidel a řídící struktury je
jedním z cílů koncepce, vč. zajištění vazeb na další informační kanály. |
Adresa webových stránek města, zajímavé inf. služby, ocenění
v soutěžích aj. |
Hlavní stránky města: www.praha-mesto.cz
(anglicky www.prague-city.cz) Tematické
servery např.: noviny: http://www.praha-noviny.cz/,
web kamery: http://kamery.praha-mesto.cz,
životní prostředí: http://envis.praha-mesto.cz
aj. Vlastní stránky ÚMČ a organizací.
Stránky www.praha-mesto.cz oceněny
v celostátní soutěži Zlatý erb 2002 a Eurocrest 2003. Atlas ŽP v Praze www.praha-mesto.cz/atlaszp oceněn
v soutěži Geoaplikace 1999 (soutěže v rámci konference ISSS). Envis oceněn
v mezinárodní soutěži (GRID/CEROI 2003). |
Charakteristika stupně stávajících eGov služeb dle 4 kategorií
(1-informace, 2-jednosměrná interakce, 3-obousměrná interakce, 4-transakce) |
Převážně kategorie 1 (poskytování informací) a 2 (vystavení
formulářů). Rozvíjeny služby komunikace a diskuse s představiteli města. |
Oslovené a rozlišované cílové skupiny |
Řešeno částečně -- rubriky pro veřejnost, pro podnikatele,
turisty. V plánu portálové řešení. |
Dostupnost e-služeb pro obyvatele, vybavenost
(podíl obyvatel s přístupem k internetu, mobilní telefony, školy, veřejná
přístupová místa), dostupnost pro hendikepované aj. |
Dle průzkumu DEMA 2004, Praha: 52 % Pražanů využívá internet.
Dle průzkumu ČSÚ 2002 pro ČR, vybavení domácností (celkem 4.1 mil.): pevná telefonní linka 69,9 %, mobilní telefon 64,6 %, PC 24,6 %, kabelová televize TV 25 %, satelit 11,8 %, notebook 3,1 %. K internetu připojeno 16,4 %. Pro Prahu jsou odhadována vyšší čísla. Nové údaje ze šetření 2003 budou publikovány v květnu 2004.
V plánu rozvoj "blindfriedly" parametrů webových stránek hl. m. Prahy (zatím minimální).
|
Zajištění zpětné vazby (využívání e-služeb celkem i
jednotlivě), |
Pouze dílčí řešení pro web (počet přístupů, email na
webmastera). Systematický přístup součástí koncepce eGov. Realizace krajského
kola soutěže webových stránek a el služeb měst a obcí Zlatý erb 2004 (poprvé). |
Aktivity na rozvoj občanské společnosti a účasti na správě města
(eDemokracie) |
Zveřejňování rozvojových záměrů, usnesení, rozpočtu aj. na
webu. Videopřenosy z jednání ZHMP. Možnost diskuse k vybraným tématům.
E-mailová komunikace s politickými představiteli. Ankety (např. divácká anketa
k pražskému kolu soutěže Zlatý erb). |
Podpora on-line vzdělávání (eLearning) |
Zatím jen omezená -- např. zveřejnění vzdělávacích
programů pro zaměstnance MHMP a on-line registrace. |
Analýzy procesů a změny organizace práce a řízení
(Re-engineering). |
Na MHMP neprobíhá, jeden z cílů koncepce eGov. Aktivity na ÚMČ
Praha 1 (projekt Řízení řízení). |
Zavádění el. podpisu, čipových karet a jiných zabezpečení služeb
(eSecurity). |
Dosud nerealizováno (s výjimkou ojedinělých autorizovaných
certifikátů -- testování). |
6) Spolupráce, financování aj.
|
|
Stálá spolupráce s dalšími sítěmi a profesními organizacemi
v oblasti IT či s jinými městy (národní i mezinárodní) |
Národní: Komise ISMO (SMO ČR) vč. spolupráce statutárních měst
ČR, komise informatiky AK ČR, spolupráce s CAGI. Mezinárodní: Aktivní
činnost v organizaci TeleCities (člen řídícího výboru). Kontakt s GCD,
Major Cities of Europe.
Spolupráce na mezinárodních konferencíchv ČR (ISSS/LORIS, MIS/UDMS). |
Zkušenosti a zapojení do společných projektů (národní i
mezinárodní), projektů čerpajících podporu z fondů EU (Strukturální fondy
aj.) |
Projekty ČR: MVČR/AKČR aj. (ePUSA, KEVIS aj.) Evropské projekty
FP5/IST projekty v oblasti informatiky o ŽP (Interact, Heaven, příprava dalších
do FP6).
Sledování možností využití SF pro rozvoj informatiky v hl. m. Praze (JPD2,
JPD3, spolupráce s odborem fondů EU MHMP, s ÚMČ aj.) |
Priority a plány na další aktivity |
Modernizace správy města s využitím ICT na základě definované
strategie. Rozvoj infrastruktury. Prohloubení integrace. Reinženýring aplikací.
Využití moderních technologií (3 vrstvá architektura). Řízení bezpečnosti.
Implementace koncepce eGovernmentu. Posílení metod řízení projektů a správy
zdrojů, dokumentace a sdílení informací. Prohloubení spolupráce mezi subjekty
města. Posílení spolupráce s jinými městy ČR i v zahraničí,
benchmarking aj. |
Zkušenosti a ponaučení
(lessons learned) |
Nutnost koncepčního přístupu a spolupráce. Nutné definování
priorit vedením města i úřadu. Principy správy zdrojů a řízení projektů.
Zajištění více finančních zdrojů. Význam osvěty a vzdělávání. Význam
propagace nových služeb pro občany. |
7) Specifické projekty
|
|
Jakékoliv jiné zajímavé projekty a aktivity, které mohou být
vzorové pro ostatní (best practices) |
Tvorba koncepcí a spolupráce s dalšími městy. Tvorba
metropolitní sítě. Zavádění el. správy dokumentů v celoměstském rozsahu.
Tvorba a správa dig. map města. Informační systém o životním prostředí, vč.
atlasu ŽP na webu. Specifické služby po internetu -- webové kamery,
videopřenosy. Mobilní přístup do sítě úřadu aj. |
|
|