ISSS -- Local and regional information society 29.--30. března 2003
Hradec Králové, Kongresové centrum Aldis

eStrategie a profil města z hlediska rozvoje informační společnosti

Zpracováno pro prezentaci velkých měst ČR/V4/EU na ISSS/LORIS 2004
Vzorový příklad -- pracovní verze.
Šolc, INF MHMP, 2. 2. 2004

Praha (Česká republika)

Identifikace a kontakt

Město Praha (Prague)
Stát Česká republika (Czech Republic, CZ)
Web www.praha-mesto.cz
Kontaktní osoba
(pracoviště, funkce, adresa, kontakt)
Jaroslav Šolc
odbor informatiky Magistrátu hl. m. Prahy (INF MHMP)
vedoucí koncepčního odd.
Mariánské nám. 2, 110 01 Praha
tel.: +420 236 002 682, fax:+420 236 007 105
e-mail: jaroslav.solc@cityofprague.cz
Datum zpracování 2. 2. 2004

Základní profil města

Postavení ve veřejné správě 1) Obec -- hlavní město ČR, 1 z 20 statutárních měst ČR

2) Kraj -- vyšší územní samosprávný celek, 1 ze 14 krajů ČR

Počet obyvatel 1,18 mil.
Rozloha 496 km2
Rozpočet 31 mld. Kč (1 mld. EUR) -- výdaje 2003
Organizace správy města (městské části, volené orgány, úřad, organizace) 1) Hl. m. Praha (HMP)

Volené orgány: zastupitelstvo (70 členů), rada (11) v čele s primátorem.

Úřad: Magistrát hl. m. Prahy ( v čele ředitel MHMP).

Dále organizace zřizované městem.

2) Městské části (MČ), celkem 57 z toho 22 má specifické postavení pro výkon státní správy v přenesené působnosti (tzv. správní obvody)

Všechny mají volené orgány (zastupitelstvo, rada v čele starosta), úřady MČ (v čele tajemník MČ) a zřizují organizace

Pozn.: dle zákona o hl. m. Praze. Vztahy mezi HMP a MČ upravuje Statut hl. m Prahy. Zastupitelé voleni na 4 roky (2002 -- 2006).

Počet zaměstnanců města
(z toho úřad)
Celkem ca 40 tis. (administrativa vč. ÚMČ, školství, zdravotní a sociální služby, doprava, městská policie aj.)

Magistrát hl. m. Prahy ca 2 tis.

Existence základních dokumentů pro rozvoj a správu města (strategický plán, programové prohlášení ze kdy)
Pozn.: Informatika dále, v oddílu C-2.
Strategický plán hl. m. Prahy- zpracoval ÚRM, přijatý ZHMP v r. 2000, obsahuje plán na období do r. 2020 i programy do r. 2006. Informatika v kapitole Řízení a správa města. Každoročně předkládána monitorovací zpráva.

Současná rada přijala programové prohlášení „Společně pro Prahu“, obsahující mj. cíle v oblasti informatiky (kap. XII).

Členství v národních i mezinárodních organizacích (se širším zaměřením, specifické k IT viz oddíl C6) ČR: Svaz měst a obcí ČR (komise ISMO), Asociace krajů ČR (od r. 2003, komise informatiky)

Mezinárodní: ICT: TeleCities (od r. 2001), Global Cities Dialogue (2000). Jiné: OWHC, CLARE, Metrex, Eurocities, Polis

Údaje k rozvoji informační společnosti (LORIS témata)

1) Organizace IT

 
Řídící a výkonné orgány města k problematice IT a eGovernmentu Magistrát hl. m. Prahy  -- odbor informatiky. Odbory informatiky na úřadech MČ (zejména Praha 1- 22). Pracoviště informatiky v organizacích HMP (IMIP, ÚRM, DP, TSK, PIS aj.). Koncepci informatiky určuje INF MHMP (dle Statutu HMP). Platformy pro výměnu informací: Kolegium obvodních informatiků (2x měsíčně, Praha 1), cca 2- 4 x ročně schůzka informatiků HMP na MHMP. Spolupráce s odborem PR MHMP (inf. služby pro veřejnost).
Centrální pracoviště IT a jeho postavení v úřadu (odbor), počet pracovníků, struktura, hlavní činnosti. Pracoviště IT na jiných odborech (např. doprava, úz. plánování, živ. prostředí, školství aj.) Odbor informatiky Magistrátu hl. m. Prahy (INF MHMP), zařazen v  sekci vnitřních služeb, má 65 zaměstnanců.

Struktura: odd. koncepční a analytické (strategie, mezinárodní a celorepublikové aktivity aj.), odd. aplikační (správa a vývoj aplikací), odd. datových služeb (zákl. registry, GIS), odd. síťové (správa sítí MePNet (město) a MagNet (MHMP), odd. podpory konc. uživateli (servis HW a zákl. SW), odd. www (technická správa a vývoj www), odd. el. podpisu (příprava implementace).

ICT služby jsou v MHMP centralizovány, až na výjimky (krizové řízení, SURM) nejsou autonomní IT pracoviště na jiných odborech.

Kdo odpovídá za rozvoj eGovernmentu, věcnou správu webu aj. (IT+PR+?). Koncepce eGovernmentu je rozpracována. INF MHMP zajišťuje webové služby (Internet, Extranet, Intranet) po stránce technické (odd. www), OPR a další odbory po stránce obsahové. OPR provozuje informační středisko MHMP. Je připravován projekt call centra „Zelená linka“.
Další úřady a organizace města se zásadnějším vlivem na IT (IT odbory na úřadech MČ, „technické“ organizace zřizované městem) Odbory informatiky na Úřadech MČ, zejména Praha 1--22.

Digitální mapy: Institut městské informatiky hl. m. Prahy (IMIP, www.imip.cz)

Doprava: ROPID (www.ropid.cz), Dopravní podnik HMP (www.dp-praha.cz), Ústav dopravního inženýrství HMP (www.udi-praha.cz), Technická správa komunikací (TSK, www.tsk-praha.cz)

Informace: Pražská informační služba (www.pis.cz, kultura, ubytování , turistika aj.)

a další (energetika, vodní hospodářství aj.)

Hlavní nakupované služby, příp. outsourcing IT Telekomunikační a síťové služby (Pragonet)

Vývoj aplikací (ekonomický SW -- Gordic, dokumenty -- Obis, Exprit aj, GIS -- T-mapy, Hydrosoft Veleslavín, správní agengy -- MP Orga, aj.)

Provozní řád či jiná „pravidla“ pro užívání IT zaměstnanci, systém školení zaměstnanců, ověřování znalostí (ECDL) Provozní řád sítě MHMP (nařízení řed. MHMP).

Zákl. informace o využití ICT jsou součástí vstupního školení zaměstnanců (týdenní adaptační kurz). V nabídce vzdělávání zaměstnanců jsou základní kurzy (např. MS Office). Jsou zajišťována odborná školení pro uživatele specifických aplikací (spisová služba, TED -- dokumenty do rady, účetnictví, redakční systém pro www aj.) -- ve spolupráci s personálním odborem.

2) Strategie, bezpečnost

 
Informační strategie/politika (ano/ne/rozpracována, kdy, kdo aj.) Informační strategie hl. m. Prahy.

Zpracoval v r. 2001 odbor informatiky MHMP. RHMP vzala na vědomí VI/2001. Obsahuje analýzu, cíle, plán na 4-6 leté odbobí. Tč. probíhá aktualizace (vazba na eEurope 2005 a na požadavky atestací ISVS dle legislativy ČR). Stanoveny 3 hlavní cíle (+ dílčí cíle):

C1: Digitální správa města; C2: Elektronická komunikace s veřejností;

C3: Praha v čele informační komunity.

Dále rozpracováno: Koncepce rozvoje eGovernmentu (viz dále C-5)

Bezpečnostní politika (ano/ne/rozpracována, kdy, kdo aj.) Bezpečnostní politika IS MHMP

Rozpracována na základě zásad přijatých RHMP v r. 2002 ( v souladu se standardem ISO 17799 a požadavky atestací ISVS). Zpracovává INF MHMP ve spolupráci s firmou ITSC, T: draft VI/2004. Na MHMP dosud není k problematice bezpečnosti IS vytvořena struktura ani systém školení a dokumentace (jeden z cílů politiky).

Audity, atesty Součástí auditů hospodaření hl. m. Prahy v minulých letech (Delloite&Touche, 2002, 2003, dříve PWC) i dílčí audit IS a bezpečnosti.

V r. 2003 proveden atest ISVS (Secunet).

3) Infrastruktura

 
Existence metropolitní sítě
(kdo připojen, technická charakteristika, organizace provozu, vazby na jiné sítě, plány).
Budována metropolitní počítačová síť firmou Pragonet (součást T-Systems, původně založena městem). Součástí je i neveřejná datová síť hl. m. Prahy MePNet spravovaná INF MHMP. Propojuje téměř 50 subjektů města (MHMP, ÚMČ Praha 1-22, vybrané organizace a externí subjekty). Moderní parametry pro širokopásmový multimediální přenos (optické kabely + radiový přenos, 155 Mbps, protokol TCP/IP). Dalších cca 350 subjektů města (školy, malé ÚMČ) propojeno prostřednictvím telefonních linek. Služby -- vnitřní přenosy dat, e-mail, internet. Připojení ke GovNet (MF ČR, MPSV ČR). Plán rozvoje služeb metropolitní sítě i MePNet , modernizace a rozšiřování sítě (ÚMČ, školy, knihovny).
Vybavenost úřadů -- LAN, připojení k metropolitní síti či internetu, podíl zaměstnanců vybavených PC + připojených k síti, s přístupem ke službám e-mail, Internet apod.) Většina ÚMČ má vlastní vnitřní síť LAN (spravují odbory informatiky). Magistrát má síť MagNet -- propojení 33 budov (převážně optické kabely). Standardní přístup z uživatelských PC, pro vybrané uživatele i vzdálený mobilní přístup (zastupitelé, vedoucí zam. MHMP). Připojeny k MePNet.

Všichni administrativní pracovníci MHMP jsou vybaveni PC připojenými k síti a s přístupem k e-mailu (vlastní schránky) a internetu (neomezováno, monitorováno).

4) SW agendy a data

 
Řešení hlavních agend: vnitřních (ekonomika, správa majetku, personalistika, správa dokumentů, odborné samosprávné agendy), vnějších (web, agendy státní správy), speciální systémy -- např. GIS), míra integrace a využití webových technologií. Systémy jednotlivých subjektů (MHMP, ÚMČ) vytvářeny s velkou mírou autonomie. Na MHMP není integrovaný systém. Různé aplikace klient-server (databáze Oracle, Informix, SQL). Základní ekonomické agendy řešeny v systému GINIS (firmy Gordic). SW Gordic nasazen pro všechny ÚMČ. Spisová služba na MHMP (Gordic) i v některých ÚMČ, řešen celoměstský projekt vč. el. správy dokumentů (SO01 Exprit). Tvorba a evidence dokumentů do RHMP a ZHMP( TED/Obis). Správa majetku -- tč. probíhá příprava reinženýringu. Agendy státní správy -- živnostenské úřady, sociální dávky aj. (ÚMČ Praha 1 -- 22).

Web (Internet/Extranet/Intranet) spravován redakčním systémem Publix., řešeny vazby na vybrané aplikace (dokumenty aj.). Mapové služby WebGIS Praha (T-Soft), životní prostředí: WebMap (Hydrosoft Veleslavín).

Postupná integrace a tvorba aplikací v 3 vrstvé architektuře, přechod na portálové řešení.

Tvorba, správa a využívání základních registrů a číselníků, míra integrace, technologie Na celoměstské úrovni spravovány základní datové celky -- dig. mapy, adresní registr (ZUZI) aj.

Přejímána data z centrálních registrů (registr obyvatel -- MV ČR, katastr nemovitostí -- ČÚZK, registr ekonomických subjektů -- ČSÚ, celostátní registr adres -- MPSV ČR.

Hlavní vazby na okolní na inf. systémy veřejné správy
(nahoru -- stát, region;
dolů -- městské části, organizace)
MHMP plní roli Krajského úřadu, zajišťuje některé datové vazby na centrální orgány a směrem dolů na ÚMČ. Např. agendy státní správy: živnostenské úřady, státní sociální dávky, nově např. inf. systém o platech aj. Ze samosprávných agend je řešena zejména provázanost finančních agend v rámci úřadů HMP.
Využívání open source SW
(stav, plán)
Na MHMP není využíváno a v nejbližší době není plánováno významnější nasazení.

5) eGovernment, web, CRM a specifické eSlužby

 
Koncepce rozvoje eGovernmentu
(ano/ne/rozpracována, kdy, kdo aj.)
Aplikace principů eGovernmentu deklarována v programovém prohlášení RHMP. Informační služby veřejnosti jsou náplní cíle 2 Informační strategie HMP. Koncepce eGovernmentu pro hl. m. Prahu je rozpracována -- pojmy, analýza, cíle aj. (INF MHMP, T: IV/2004)
Komunikační kanály využívané pro poskytování služeb
(web, call centra, informační a kontaktní střediska, veřejná přístupová místa, mobilní komunikace aj.)
Webové stránky města, Internet (MHMP i ÚMČ a organizací -- minimálně provázané).

Informační středisko MHMP součástí odboru PR (střediska i na dalších ÚMČ) -- možnost návštěvy, informační materiály, telefony, návody na web -- vč. poskytování kontaktních informací.

Veřejné přístupové terminály (Infokiosky) realizovány minimálně (PC v rámci inf. středisek).

Další služby v projektovém záměru (call centrum).

Organizace eGov a webu
(řídící struktura, kdo, co)
Centrální řídící struktura není definována. Správa informací pro veřejnost na webových stránkách (Internet) zajišťována ve spolupráci odboru PR (vzhled, hlavní náplň, noviny) a INF (technická správa, redakční systém a jeho školení). Vnitřní Intranet ve spolupráci s personálním odborem. Na naplňování se podílí ostatní odbory. Fixování pravidel a řídící struktury je jedním z cílů koncepce, vč. zajištění vazeb na další informační kanály.
Adresa webových stránek města, zajímavé inf. služby, ocenění v soutěžích aj. Hlavní stránky města: www.praha-mesto.cz (anglicky www.prague-city.cz)

Tematické servery např.: noviny: http://www.praha-noviny.cz/, web kamery: http://kamery.praha-mesto.cz, životní prostředí: http://envis.praha-mesto.cz aj. Vlastní stránky ÚMČ a organizací.

Stránky www.praha-mesto.cz oceněny v celostátní soutěži Zlatý erb 2002 a Eurocrest 2003. Atlas ŽP v Praze www.praha-mesto.cz/atlaszp oceněn v soutěži Geoaplikace 1999 (soutěže v rámci konference ISSS). Envis oceněn v mezinárodní soutěži (GRID/CEROI 2003).

Charakteristika stupně stávajících eGov služeb dle 4 kategorií (1-informace, 2-jednosměrná interakce, 3-obousměrná interakce, 4-transakce) Převážně kategorie 1 (poskytování informací) a 2 (vystavení formulářů). Rozvíjeny služby komunikace a diskuse s představiteli města.
Oslovené a rozlišované cílové skupiny Řešeno částečně -- rubriky pro veřejnost, pro podnikatele, turisty. V plánu portálové řešení.
Dostupnost e-služeb pro obyvatele, vybavenost
(podíl obyvatel s přístupem k internetu, mobilní telefony, školy, veřejná přístupová místa), dostupnost pro hendikepované aj.
Dle průzkumu DEMA 2004, Praha: 52 % Pražanů využívá internet.
Dle průzkumu ČSÚ 2002 pro ČR, vybavení domácností (celkem 4.1 mil.): pevná telefonní linka 69,9 %, mobilní telefon 64,6 %, PC 24,6 %, kabelová televize TV 25 %, satelit 11,8 %, notebook 3,1 %. K internetu připojeno 16,4 %. Pro Prahu jsou odhadována vyšší čísla. Nové údaje ze šetření 2003 budou publikovány v květnu 2004.
V plánu rozvoj "blindfriedly" parametrů webových stránek hl. m. Prahy (zatím minimální).
Zajištění zpětné vazby (využívání e-služeb celkem i jednotlivě), Pouze dílčí řešení pro web (počet přístupů, email na webmastera). Systematický přístup součástí koncepce eGov.

Realizace krajského kola soutěže webových stránek a el služeb měst a obcí Zlatý erb 2004 (poprvé).

Aktivity na rozvoj občanské společnosti a účasti na správě města (eDemokracie) Zveřejňování rozvojových záměrů, usnesení, rozpočtu aj. na webu. Videopřenosy z jednání ZHMP. Možnost diskuse k vybraným tématům. E-mailová komunikace s politickými představiteli. Ankety (např. divácká anketa k pražskému kolu soutěže Zlatý erb).
Podpora on-line vzdělávání (eLearning) Zatím jen omezená -- např. zveřejnění vzdělávacích programů pro zaměstnance MHMP a on-line registrace.
Analýzy procesů a změny organizace práce a řízení (Re-engineering). Na MHMP neprobíhá, jeden z cílů koncepce eGov. Aktivity na ÚMČ Praha 1 (projekt Řízení řízení).
Zavádění el. podpisu, čipových karet a jiných zabezpečení služeb (eSecurity). Dosud nerealizováno (s výjimkou ojedinělých autorizovaných certifikátů -- testování).

6) Spolupráce, financování aj.

 
Stálá spolupráce s dalšími sítěmi a profesními organizacemi v oblasti IT či s jinými městy (národní i mezinárodní) Národní: Komise ISMO (SMO ČR) vč. spolupráce statutárních měst ČR, komise informatiky AK ČR, spolupráce s CAGI.

Mezinárodní: Aktivní činnost v organizaci TeleCities (člen řídícího výboru). Kontakt s GCD, Major Cities of Europe.

Spolupráce na mezinárodních konferencíchv ČR (ISSS/LORIS, MIS/UDMS).

Zkušenosti a zapojení do společných projektů (národní i mezinárodní), projektů čerpajících podporu z fondů EU (Strukturální fondy aj.) Projekty ČR: MVČR/AKČR aj. (ePUSA, KEVIS aj.)

Evropské projekty FP5/IST projekty v oblasti informatiky o ŽP (Interact, Heaven, příprava dalších do FP6).

Sledování možností využití SF pro rozvoj informatiky v hl. m. Praze (JPD2, JPD3, spolupráce s odborem fondů EU MHMP, s ÚMČ aj.)

Priority a plány na další aktivity Modernizace správy města s využitím ICT na základě definované strategie. Rozvoj infrastruktury. Prohloubení integrace. Reinženýring aplikací. Využití moderních technologií (3 vrstvá architektura). Řízení bezpečnosti. Implementace koncepce eGovernmentu. Posílení metod řízení projektů a správy zdrojů, dokumentace a sdílení informací. Prohloubení spolupráce mezi subjekty města. Posílení spolupráce s jinými městy ČR i v zahraničí, benchmarking aj.
Zkušenosti a ponaučení
(lessons learned)
Nutnost koncepčního přístupu a spolupráce. Nutné definování priorit vedením města i úřadu. Principy správy zdrojů a řízení projektů. Zajištění více finančních zdrojů. Význam osvěty a vzdělávání. Význam propagace nových služeb pro občany.

7) Specifické projekty

 
Jakékoliv jiné zajímavé projekty a aktivity, které mohou být vzorové pro ostatní (best practices) Tvorba koncepcí a spolupráce s dalšími městy. Tvorba metropolitní sítě. Zavádění el. správy dokumentů v celoměstském rozsahu. Tvorba a správa dig. map města. Informační systém o životním prostředí, vč. atlasu ŽP na webu. Specifické služby po internetu -- webové kamery, videopřenosy. Mobilní přístup do sítě úřadu aj.