|
|
|
Rád podpořím smysluplné projekty a snahy o efektivnější výkon veřejné správy
4. 3. 2008
říká Ing. Pavel Bradík, hejtman Královéhradeckého kraje,
při diskusi o aktivitách Krajského úřadu a novinkách v oblasti moderního "elektronického" vládnutí.
- Jaký máte vztah k současnému dění v oblasti e-governmentu?
- Musím říci, že si uvědomuji, jak je informatizace veřejné správy důležitá, a
samozřejmě všemožně podporuji všechny smysluplné snahy, které vedou ke zvýšení
efektivity výkonu veřejné správy, zjednodušení administrativy a ke zlepšování
služeb pro občany.
- Pokud mám uvést nějaké konkrétní příklady z našeho KÚ, musím zmínit
především vybudování videokonferenčního pracoviště, umožňujícího
videokonference i mezi jednotlivými kraji. To znamená jak
finanční úspory formou snížení ztráty cestovního času a nákladů, tak
i operativní přínosy, kdy lze zajistit rychlé jednání zástupců několika
krajů najednou.
- Krajský úřad se dále zaměřuje na postupnou elektronizaci vnitřních
agend, zrychlení procesů a snížení oběhu papírových dokumentů --
obíhat má totiž informace, nikoli papír nebo člověk. Příkladem
jsou třeba elektronické žádanky o dovolenou nebo elektronické
cestovní příkazy. V průběhu letošního roku bude KÚ implementovat nový
ekonomický a agendový systém, který dále rozšíří možnosti pro zvyšování
efektivity.
- Královéhradecký kraj také napomáhá dostupnosti e-governmentu v regionu
prostřednictvím projektů financovaných z EU. Jde například o projekt Internetizace knihoven Královéhradeckého
kraje, který zajistil pro 89 obecních knihoven veřejně přístupné
vysokorychlostní připojení a potřebné hardwarové i softwarové vybavení.
V rámci projektu Internetizace nemocnic
Královéhradeckého kraje pak byla vybudována vysokorychlostní regionální
komunikační infrastruktura propojující nemocnice kraje, která je navázaná na
infrastrukturu nemocničních areálů a kromě služeb pro nemocnice poskytuje
i veřejný přístup k internetu.
- Nedá mi, abych se nezeptal na projekt Czech POINT a jeho další rozvoj...
- Nemá asi cenu zdůrazňovat, že kraj má již od pilotního provozu projektu vlastní
kontaktní místo Czech POINT a je tedy schopen vydávat ověřené výstupy
z informačních systémů veřejné správy. Kontaktní místo je v současné
době umístěno na Informačním centru ve vstupní hale KÚ, takže je přístupné
veřejnosti. Další pracoviště Czech POINTu budou v průběhu letošního roku
postupně přibývat v souladu se záměry MV ČR.
- Připravujete v současné době nějaké novinky související s ICT
technologiemi, případně nové elektronické služby pro občany?
- Z pohledu KÚ je to hlavně již zmíněná změna ekonomického a agendového
systému KÚ, kterou považujeme za hodně důležitou. Z pohledu občana pak
dobudování Informačního centra úřadu včetně přesunu vhodných agend
z jednotlivých odborů tak, aby je občan mohl vyřídit již před vstupem do
úřadu.
- Došlo v souvislosti s přestěhováním do nových prostor
i k razantní obměně informačních technologií?
- Přestěhování do nových prostor bylo samozřejmě spojeno s určitými
změnami. Ty se ale netýkaly ani tak počítačového vybavení, jako
spíše technologií spojených s výstavbou areálu, jako jsou rozvody,
počítačové sítě a aktivní prvky, kde byly použity nové moderní technologie.
K velké změně proti původnímu stavu došlo také ve
vybavení audiovizuální technikou v jednacím sále a zasedacích
místnostech krajského úřadu.
- V Hradci Králové se každoročně koná jedna z největších evropských
konferencí zaměřených na informatizaci veřejné správy...
- Konferenci ISSS považujeme v konferenční činnosti v našem kraji za jasný
vrchol sezony. V Hradci Králové se již zaslouženě stala tradicí, získala
ohromnou prestiž a každoročně přivádí do kraje řadu významných hostů nejen
z ČR, ale z celé Evropy. Samozřejmě se jí letos opět rád zúčastním a
věřím, že i moji kolegové zde najdou nové podněty pro svoji další práci.
Děkuji za rozhovor.
Prokop Konopa
|
|