|
|
|
eHealth: Stále na něco čekáme... Zbytečně!
8. 2. 2008
V programu letošního ročníku konference ISSS bude jedním z důležitých
témat problematika širšího nasazování ICT technologií ve zdravotnictví (eHealth). Položili jsme proto několik otázek MUDr. Milanu Cabrnochovi, poslanci Evropského parlamentu a jednomu ze zakladatelů občanského sdružení České národní fórum pro eHealth, který se právě touto problematikou intenzivně zabývá.
- Jaké výhody ICT technologie do zdravotnictví přinesou?
- Využívání informačních a komunikačních technologií ve zdravotnictví se
v současné době jeví jako velká výzva pro celý sektor. Nejde jen o to,
že díky moderním technologiím se zdravotní péče o občany ČR průběžně
zlepšuje, ale o celou řadu souvisejících věcí -- lepší komunikaci
s veřejnou správou, poskytování informací občanům, sdílení dat
o pacientech, daleko vyšší efektivitu práce, snadnější předávání
zkušeností, možnost lékařských zákroků nebo odborných konzultací
prostřednictvím vzdáleného přístupu, lepší péči o dlouhodobě nemocné či
seniory včetně průběžného dozoru a pomoci apod.
- Co je cílem občanského sdružení České národní fórum pro eHealth?
- Především vyplnit mezeru, kterou jsme identifikovali, a vytvořit prostor pro veřejnou odbornou diskusi otevřenou pro každého, kdo se jí chce účastnit, ať už jde o pacienta, poskytovatele péče, dodavatele technologií, představitele veřejné správy či kohokoli, kdo má v souvislosti se zdravotnictvím o něčem rozhodovat. Snažíme se navíc o takovou diskusi, která by nebyla ani na úrovni komerční ani na úrovni veřejné správy -- tato platforma by měla být naprosto nezávislá a otevřená.
- Jaké problémy v současnosti řešíte?
- Celá řada témat, které se týkají problematiky eHealth, je nadrezortní. Na našem posledním semináři jsme řešili například elektronický identifikátor -- zvažuje se, zda to má být identifikátor zdravotnický, zdravotně-sociální nebo skutečný elektronický identifikátor občana, navíc se k tomu přidává evropský aspekt. Je otázkou, zda takový identifikátor může být využitelný až na úrovni veřejné správy, na úrovni obcí, měst, krajů, a pro jaké agendy a
informace bude vhodný. Nabízí se celá řada průniků.
- Otázkami týkajícími se veřejné správy se zabýváme i v dalších
oblastech. Obce či kraje jsou často provozovateli zdravotnických zařízení a jako správní hospodáři musejí mít logicky zájem na tom, aby tato zařízení fungovala s dobrou informační podporou. Konečně, veřejná správa je přece zástupcem občana a občan v této celé problematice hraje klíčovou roli.
- Cítíte ze strany veřejné správy spíš podporu nebo určitou opatrnost?
- Musím říci, že ze strany veřejné správy cítím velkou podporu -- jak
z ministerstva zdravotnictví, tak z ministerstva vnitra, sdružení eStát i z různých úřadů na nižších úrovních. Jistou míru složitosti má rozhodování o finančních prostředcích z evropských fondů -- my ale jako občanské sdružení neaspirujeme na pozici žadatele o dotace, takže nejsme v pozici konkurenta ve vztahu k vlastním členům nebo subjektům veřejné správy. Soustřeďujeme se hlavně na to, vytvořit komunikační platformu a podílet se na vzdělávání. Z tohoto pohledu je celkem přirozené, že žádný odpor ze strany veřejné správy necítíme. Je to ale také o jednotlivých lidech, někteří jsou velmi vstřícní a umí s ICT technologiemi žít a využívat je k plné spokojenosti, druzí se k celé problematice staví s určitou rezervou.
- Které věci jsou v současné době v oblasti eHealth skutečně
klíčové -- i z hlediska témat, o nichž se bude hovořit na ISSS 2008?
- Klíčové priority se nám v současné době díky probíhající diskusi
podařilo promítnout do 6 pracovních skupin Ministerstva zdravotnictví ČR -- ty určitě představí zástupci ministerstva. Z našeho pohledu je pak významný Národní zdravotní portál, tedy poskytování informací občanům. Co se týká specifičtějších témat, jedním z nejdůležitějších je elektronický identifikátor, který umožní autorizovaný přístup k nejrůznějším systémům -- od stravenek v nemocnicích přes placení poplatků až k přístupu ke svým zdravotním datům. Další témata, která s tím souvisejí, jsou elektronická zdravotní dokumentace a rozhraní pro komunikaci, tzn., aby co nejvíc informací bylo v elektronické podobě a stavu způsobilém ke sdílení a výměně. A konečně další důležitou věcí je neustálé
vzdělávání lékařů a zdravotnického personálu. Ve chvíli, kdy se v široké
míře naučí využívat ICT technologie, začnou pořizovat většinu dat
v elektronické podobě a ta pak lze jednoduše sdílet a využívat je v řadě systémů, ať už bude jejich konkrétní podoba jakákoliv.
- Pokuste se prosím na závěr zformulovat hlavní problém v oblasti eHealth v ČR...
- Měli bychom asi rezignovat na nereálné ambice, že nějaký systém bude okamžitě úplný. Stále totiž čekáme na nějaké dokonalé řešení a já si myslím, že
úplně zbytečně. Hledáme optimální koncept, čekáme, až se připojí všichni
lékaři, až budou mít všichni občané zdravotní knížky na internetu -- je
pravděpodobné, že se nedočkáme nikdy. Dělat to podobně třeba v průmyslu,
myslím si, že bychom místo automobilů stále jezdili s volskými povozy.
- Je třeba začít jednat, zprovoznit to, co máme, ukázat všem, že je to prospěšné a že to bude pro všechny výhodné, že zdravotní péče bude kvalitnější a pacienti spokojenější -- a ostatní se postupně připojí. A pokud dostanou i určitou motivaci, jako například výhodnější podmínky od zdravotních pojišťoven, nebude jim to určitě dlouho trvat.
Děkuji za rozhovor.
Prokop Konopa
|
|