AgendaCeska verze
Agenda
Committees
Organizers
Main Partners
Partners
ISSS 2002 Conference Hradec Kralove
ISSS 99

Regina
1st virtual vernissage
First virtual vernissage

Congress Centre ALDIS, Hradec Kralove, Czech Republic


Press Release

02/08/2008

eHealth: Stále na něco čekáme... Zbytečně!

MUDr. Miroslav Cabrnoch
Jaké výhody ICT technologie do zdravotnictví přinesou?
Využívání informačních a komunikačních technologií ve zdravotnictví se v současné době jeví jako velká výzva pro celý sektor. Nejde jen o to, že díky moderním technologiím se zdravotní péče o občany ČR průběžně zlepšuje, ale o celou řadu souvisejících věcí -- lepší komunikaci s veřejnou správou, poskytování informací občanům, sdílení dat o pacientech, daleko vyšší efektivitu práce, snadnější předávání zkušeností, možnost lékařských zákroků nebo odborných konzultací prostřednictvím vzdáleného přístupu, lepší péči o dlouhodobě nemocné či seniory včetně průběžného dozoru a pomoci apod.
Co je cílem občanského sdružení České národní fórum pro eHealth?
Především vyplnit mezeru, kterou jsme identifikovali, a vytvořit prostor pro veřejnou odbornou diskusi otevřenou pro každého, kdo se jí chce účastnit, ať už jde o pacienta, poskytovatele péče, dodavatele technologií, představitele veřejné správy či kohokoli, kdo má v souvislosti se zdravotnictvím o něčem rozhodovat. Snažíme se navíc o takovou diskusi, která by nebyla ani na úrovni komerční ani na úrovni veřejné správy -- tato platforma by měla být naprosto nezávislá a otevřená.
Jaké problémy v současnosti řešíte?
Celá řada témat, které se týkají problematiky eHealth, je nadrezortní. Na našem posledním semináři jsme řešili například elektronický identifikátor -- zvažuje se, zda to má být identifikátor zdravotnický, zdravotně-sociální nebo skutečný elektronický identifikátor občana, navíc se k tomu přidává  evropský aspekt. Je otázkou, zda takový identifikátor může být využitelný až na úrovni veřejné správy, na úrovni obcí, měst, krajů, a pro jaké agendy a informace bude vhodný. Nabízí se celá řada průniků.
Otázkami týkajícími se veřejné správy se zabýváme i v dalších oblastech. Obce či kraje jsou často provozovateli zdravotnických zařízení a jako správní hospodáři musejí mít logicky zájem na tom, aby tato zařízení fungovala s dobrou informační podporou. Konečně, veřejná správa je přece zástupcem občana a občan v této celé problematice hraje klíčovou roli.
Cítíte ze strany veřejné správy spíš podporu nebo určitou opatrnost?
Musím říci, že ze strany veřejné správy cítím velkou podporu -- jak z ministerstva zdravotnictví, tak z ministerstva vnitra,  sdružení eStát i z různých úřadů na nižších úrovních. Jistou míru složitosti má rozhodování o finančních prostředcích z evropských fondů -- my ale jako občanské sdružení neaspirujeme na pozici žadatele o dotace, takže nejsme v pozici konkurenta ve vztahu k vlastním členům nebo subjektům veřejné správy. Soustřeďujeme se hlavně na to, vytvořit komunikační platformu a podílet se na vzdělávání. Z tohoto pohledu je celkem přirozené, že žádný odpor ze strany veřejné správy necítíme. Je to ale také o jednotlivých lidech, někteří jsou velmi vstřícní a umí s ICT technologiemi žít a využívat je k plné spokojenosti, druzí se k celé problematice staví s určitou rezervou.
Které věci jsou v současné době v oblasti eHealth skutečně klíčové -- i z hlediska témat, o nichž se bude hovořit na ISSS 2008?
Klíčové priority se nám v současné době díky probíhající diskusi podařilo promítnout do 6 pracovních skupin Ministerstva zdravotnictví ČR -- ty určitě představí zástupci ministerstva. Z našeho pohledu je pak významný Národní zdravotní portál, tedy poskytování informací občanům. Co se týká specifičtějších témat, jedním z nejdůležitějších je elektronický identifikátor, který umožní autorizovaný přístup k nejrůznějším systémům -- od stravenek v nemocnicích přes placení poplatků až k přístupu ke svým zdravotním datům. Další témata, která s tím souvisejí, jsou elektronická zdravotní dokumentace a rozhraní pro komunikaci, tzn., aby co nejvíc informací bylo v elektronické podobě a stavu způsobilém ke sdílení a výměně. A konečně další důležitou věcí je neustálé vzdělávání lékařů a zdravotnického personálu. Ve chvíli, kdy se v široké míře naučí využívat ICT technologie, začnou pořizovat většinu dat v elektronické podobě a ta pak lze jednoduše sdílet a využívat je v řadě systémů, ať už bude jejich konkrétní podoba jakákoliv.
Pokuste se prosím na závěr zformulovat hlavní problém v oblasti eHealth v ČR...
Měli bychom asi rezignovat na nereálné ambice, že nějaký systém bude okamžitě úplný. Stále totiž čekáme na nějaké dokonalé řešení a já si myslím, že úplně zbytečně. Hledáme optimální koncept, čekáme, až se připojí všichni lékaři, až budou mít všichni občané zdravotní knížky na internetu -- je pravděpodobné, že se nedočkáme nikdy. Dělat to podobně třeba v průmyslu, myslím si, že bychom místo automobilů stále jezdili s volskými povozy.
Je třeba začít jednat, zprovoznit to, co máme, ukázat všem, že je to prospěšné a že to bude pro všechny výhodné, že zdravotní péče bude kvalitnější a pacienti spokojenější -- a ostatní se postupně připojí. A pokud dostanou i určitou motivaci, jako například výhodnější podmínky od zdravotních pojišťoven, nebude jim to určitě dlouho trvat.

Děkuji za rozhovor.


Triada Ltd. The Union of Towns and Communities of the Czech Republic The Office for Public Information Systems Information Society Association ExMise

Copyright © 2002 Triada Ltd., webmaster@isss.cz
design: Ceska vydavatelska pro internet, Ltd. /webhouse.cz/