|
|
1st virtual vernissage
|
|
|
Congress Centre ALDIS, Hradec Kralove, Czech Republic
Press Release
03/20/2007
Czech Point -- universální místo pro výkon státní správy
- Jaká opatření připravujete pro zvýšení efektivity veřejné
správy?
- Podle novely kompetenčního zákona se přesune činnost, kterou
vykonávalo ministerstvo informatiky v oblasti e-governmentu a informačních
systémů veřejní správy, pod křídla ministerstva vnitra. Pokud se mají ve veřejné
správě provádět nějaké organizační změny a má se hledat efektivní způsob
výkonu správních činností, musí to být ruku v ruce s tvorbou
informačních systémů, které podporují výkon agend a zlepšují standard správních
úkonů pro úředníky i pro občany.
- Na která místa se soustředíte při řešení problémů veřejné správy společně
představiteli územní správy?
- Výkon státní správy leží na územně samosprávných celcích a
veškerá činnost ústředních institucí má směřovat k tomu, aby se agendy
vykonávaly dobře, levně a s kvalifikovanými lidmi. Proto chci intenzivněji
komunikovat s tajemníky obcí a řediteli krajských úřadů, aby bylo možné
některé dosavadní přístupy změnit. Sám jsem byl před časem ředitelem pražského
magistrátu a dokážu si představit, jak je složité zajistit přechod nové agendy,
jako je tomu třeba nyní v případě sociálních dávek či územního
plánování a stavebního řízení. Každopádně nechceme sahat do území.
Institucionální reforma již proběhla a nebudou vznikat žádné nové orgány. Naším
cílem je však v rámci nastavených změn vyřešit nejkřiklavější problémy a
dospět ke vzájemné symetričnosti agend u všech typů obcí.
- Co je třeba udělat pro občana?
- Doufáme, že do budoucna si občan při styku s úřadem
nebude muset žádné písemné dokumenty vyzvedávat ani odevzdávat. Úřad si je
zajistí sám na základě zplnomocnění, které mu občan vydá při žádosti o
vydání stavebního povolení, živnostenského oprávnění nebo dalších řízení, která
musí se státní správou absolvovat.
- To však bude zřejmě vyžadovat některé přípravné kroky?
- Data, která se o občanech na úrovni státu shromažďují,
má právo sdílet každý orgán veřejné moci, který vykonává ve vztahu k nim
nějakou kompetenci, stejně jako má právo přistupovat k datům občan. Jednou
budou nadstavbou čtyři velké centrální registry (územní identifikace
katastrálních území a nemovitostí, registr obyvatel, registr osob a registr
práv a povinností), teď vytváříme v rámci pilotního projektu připojení do
malých registrů k jednotlivým správcům a editorům dat. Až odstraníme
nesmyslné bariéry, bude vše podstatně jednodušší a rychlejší.
- Byl ohlášen projekt Czech Point, jaké jsou jeho hlavní cíle?
- Projekt Czech Point je označení pro český podací ověřovací
informační národní terminál. Jde o asistované místo výkonu veřejné správy,
místo univerzální, na němž by občan do budoucna měl získat veškeré informace
o údajích, které se o něm vedou jménem státu v centrálních
registrech. Měl by právo z těchto registrů a na tomto místě získat ověřené
výstupy během několika minut. Díky informačním technologiím neexistuje žádná
bariéra, bránící tomu, aby tyto údaje nemohly být na úřadech a na kontaktních
místech, Czech Pointech, vydávány.
- Jaký bude postup realizace tohoto záměru?
- V první fázi bude na vybraných pověřených obecních
úřadech od začátku tohoto roku implementován první systém, který by tento způsob
vydávání opisů, výpisů z registrů umožňoval a poté, kdy se v pilotním
projektu během půlroku věci ověří a zkalkulují konkrétní dopady na chod úřadů,
chtěli bychom celý systém zkolaudovat, aby na něj přešly i zbývající obce.
Připravujeme dále dotační titul pro jednotlivé pověřené obecní úřady a místa,
která by měla splňovat naplnění tohoto záměru. Czech Point totiž může stát
třeba na poště, na pobočce hospodářské komory, či na zastupitelském úřadě
v zahraničí. Jedním z koncových cílů je, že každý občan bude mít ve
svém počítači vlastní virtuální Czech Point a některé úkony vůči státu bude
moci vykonávat z domova.
- Taková opatření však potřebují legislativní změny, čeho se budou týkat a
kolik poboček Czech Pointu se očekává?
- Probíhá projednávání souboru zákonů o Czech Pointu,
konkrétně zákonů o katastru nemovitostí, obchodním rejstříku, živnostenském
podnikání a rejstříku trestů. Upraví se i elektronický podpis. Postupně se
chceme dostat až na zhruba 1200 úřadů, které vykonávají působnost matriky,
v průběhu roku by mělo přibýt tři a půl tisíce poboček České pošty a
poboček hospodářské komory. Znamená to celkem téměř čtyři tisíce kontaktních
míst po celé republice.
- V čem vidíte největší překážku pro zavedení uvedeného systému?
- Jednotná komunikační infrastruktura nefunguje, protože si
jednotlivé resorty vytvářejí své vlastní informační systémy pro výkon svých
agend. Proto vláda schválila na návrh ministerstva vnitra jednotný projekt
komunikační infrastruktury, v němž se proti vůli téměř všech resortů
prosadilo, že stát nakoupí zařízení od telekomunikačních firem souhrnně.
Probíhají složitá jednání, aby do této jednotné infrastruktury vstoupily všechny
úřady, také obce a kraje. Nepůjde to bez centrálních registrů. Základní rámec
jejich fungování stanoví připravený návrh zákona.
- Jak uvedené záměry ovlivní práci na úřadech?
- Czech Point by měl přispět k tomu, že úřady nebudou
přetíženy tím, že musí poskytovat neuvěřitelné množství výpisů z katastru
nemovitostí, obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku a dalších zdrojů.
Je přehnané tvrzení, že tato agenda bude stát ročně miliony korun. Opak je
pravdou. Úřady potřebují jen počítače, aby měly bezproblémový přístup skrze
komunikační infrastrukturu do existujících registrů a do budoucna do
centrálních registrů. Nebude to vyžadovat žádnou extrémní pracovní kapacitu a
odstraní se zbytečné fronty.
- Tyto vize nejsou vzdálené, pokud ministerstvo vnitra bude
mít podporu obcí a krajů, aby mohlo vyvíjet tlak na resorty. Stanovili jsme si
termín dvou let pro zavedení systému a odzkoušení v pilotních systémech.
Legislativní předlohy jsou zpracovány, projednávají se v parlamentu nebo
se dokončují.
- Dají se očekávat také změny ve vztahu k úředníkům samosprávy?
- Chtěli bychom komplexní právní úpravu, která by se týkala
všech úředníků, bez ohledu na to, zda jde o zaměstnance státu nebo
samosprávy. Pokud má být výkon státní správy jednotný, musí být stejné podmínky,
práva a povinnosti pro zaměstnance ministerstev i územních
samosprávných celků. Navrhujeme pro vedoucí pracovníky zavést moderní institut
manažera veřejné správy s právem na uzavření smluvního platu. Na druhé
straně se neuvažuje pro úředníky o definitivě, i když základní
tabulky pro řadové úředníky budou po upřesnění zachovány.
|