|
|
1st virtual vernissage
|
|
|
Congress Centre ALDIS, Hradec Kralove, Czech Republic
Press Release
12/03/2018
Martin Kupka odpovídá redakci VSOL
- Jak se díváte na aktuální podobu připravovaného zákona o právu na
digitální službu?
- Veskrze kladně, protože ho nejen budu s dalšími poslanci předkládat, ale jsem
zapojen do týmu, který ho připravuje. Vidím v tom konečně významnou
příležitost urychlit digitalizaci služeb veřejné správy. Zákon zamezí tomu, aby
propříště ti ministři nebo zaměstnanci úřadů, kdo chtěli digitalizaci urychlit,
naráželi na výmluvy kolegů, že to či ono nejde, protože k tomu není nezbytné
zmocnění. Zákon je koncipován tak, že by obrátil logiku kontaktu občana se státem
a přinesl lidem právo chtít po státu digitální službu a nejen čekat, až se státu
uráčí jim ji nabídnout. To v důsledku přinese úsporu jak státu, tak
občanům, což je nejpodstatnější.
- Souhlasíte, že veřejná správa by měla občanům nabídnout možnost jednoduchých
a rychlých elektronických plateb v podstatě podobně, jako jsou zvyklí je
využívat např. v e-shopech.
- Jsem přesvědčen, že by to úřady zvládat měly. Že to s sebou přirozeně
nese moderní doba a technologický rozvoj a že není důvod, proč by nemělo být
možné platit například obecní poplatky i formou platebních bran po internetu.
My chceme ukázat i v případě naší malé obce, kde jsem starostou, že to
lze realizovat a neznamená to zátěž pro úřad, ale naopak díky takovému řešení
odpadne zbytečná byrokracie. Samozřejmě musí zůstat zachována možnost hotovostní
platby pro ty, kdo novinkám ještě ne zcela důvěřují, třeba pro některé starší
spoluobčany. Ale možnost rychlé elektronické platby by měla být samozřejmostí.
- Je veřejným tajemstvím, že řada měst a obcí má zkušenosti spíše se špatnou
platební morálkou. Nemohou elektronické platby přinést více problémů než užitku?
- Zavedením dalšího platebního kanálu k těm existujícím přece platební
morálku nijak nezhoršíte. Spíš bych řekl, že naopak platí, že čím snazší to
pro některé pracovně vytížené občany bude, tím spíš se k zaplacení
dostanou, protože to zvládnou z domova v kterékoli denní nebo noční době
a nebudou muset řešit, kdy zajdou na úřad s hotovostí. Důležité ale je,
abychom nevymýšleli něco nového, a naopak použili modely, které lidé znají.
Opravdu se toho nebojím, stačí se podívat, jak snadno a v jaké míře lidé
používají moderní platební nástroje na e-shopech nebo bezdotykové karty. Jsme
v tom na špici nejen evropsky, ale i celosvětově.
- V jaké míře má podle vašeho názoru stát zasahovat nebo nezasahovat do
softwarového vybavení měst a obcí?
- Podle mne je správná současná praxe, kdy si města a obce mohou vybírat
z nabídky různých spisových služeb i softwaru pro stavební úřady.
Úvahy, že by se stát pokusil vnutit jim nějaký centrální systém, zcela odmítám.
Stát by to stejně zadával nějaké soukromé firmě, ale odpadla by možnost nějakého
konkurenčního prostředí v kvalitě toho produktu a nabídce souvisejících
služeb. Navíc tu jako strašáka máme známý systém NEN, za který stát zaplatil
neuvěřitelné stovky milionů korun, a přesto s ním není schopen konkurovat
komerčním produktům na trhu. V současnosti používané systémy fungují,
úředníci s nimi umí zacházet, počítačoví správci také, a tak nevidím
důvod na tom něco měnit. Snad si do budoucna dovedu představit, že by stát jako
hlídač platné legislativy začal poskytovat certifikaci nabízených systémů
v tom smyslu, že splňují požadavky aktuálních právních norem. To by obcím
garantovalo, že se používáním systému nevystavují riziku porušení zákona nebo
nenaplnění platného práva.
|