Triada Munis iMunis ISSS DMO Obec a finance DVS Solón
  pruhy pruhy
ISSS – Internet ve státní správě a samosprávě ISSS – Internet ve státní správě a samosprávě 13.–14. dubna 2015, Hradec Králové, Kongresové centrum Aldis

Byly aktualizovány a doplněny všechny prezentace, které máme k dispozici.

Program podle sálu

Poslední změna: 16. 4. 2015, 12.45

pondělí, 13. dubna

Labský sál

9.00–10.15

ICT pro místní samosprávy I

Adobe Acrobat prezentace (315 kB)

Vnitřní integrace úřadu (kartové centrum) Dodávka kartového centra nahradila stávající systém, kterému končila technická podpora a licence a neumožňovala další provoz. Součástí dodávky kartového centra byl kromě dodávky nových karet a čteček především nový systém pro správu karet.

Řešení kartového centra splňuje požadavek zákona o kybernetické bezpečnosti na řízení přístupu a bezpečné chování uživatelů. Bezkontaktní část čipové karty umožňuje kromě standardních funkcionalit karet, jako je identifikace v docházce a stravování, i řízení teritoriálního přístupu a také cestování hromadnou dopravou zapojenou v ODIS díky nahrané dopravní aplikaci a dodržením definovaných standardů. Kontaktní část karty je využívána pro bezpečnou správu certifikátů a šifrovacích klíčů zaměstnanců úřadu, ověřování uživatelů v doméně a elektronické podpisy. Kartové centrum podporuje celou řadu workflow, které se mohou během životního cyklu užívání karet vyskytnout, včetně vydávání dočasných karet, vzdáleného odvolávání certifikátů při ztrátě karty apod. Kartové centrum splňuje požadavky na vnitřní integraci úřadu např. s napojením na personální systém a IDM.

Ing. Marek Knapp, Ing. Zdeněk Prokeš, Krajský úřad Moravskoslezského kraje, 15'

Adobe Acrobat prezentace (226 kB)

Kontroly a opravy špatných dat v RÚIAN

Ing. Jiří Formánek, Český úřad zeměměřický a katastrální, 15'

Adobe Acrobat prezentace (420 kB)

Realizace začlenění AIS do IS úřadu – Portál občana, Portál úředníka, IDM, …

Mgr. Jan Křížek, VITA software, s. r. o., 15'

Adobe Acrobat prezentace (475 kB)

Transparentní úřad Praktické využití elektronických služeb portálu iMunis.cz pro zvýšení transparentnosti obce.

Tomáš Pitrocha, Obec Domašov; Mgr. Tomáš Lechner, Ph.D., Triada, spol. s r. o., 15'

Adobe Acrobat prezentace (697 kB)

Koncepce elektronického vzdělání v souladu s Usnesením vlády č. 752 – Rámcový rezortní protikorupční program Rámcový rezortní interní protikorupční program, který představuje závaznou osnovu pro vytvoření protikorupčních programů v jednotlivých rezortech ministerstev a ústředních správních úřadů. Tato osnova stanovuje povinnost pravidelného školení zaměstnanců na všech referentských i vedoucích úrovních se zaměřením na protikorupční tématiku. Předmětem tohoto příspěvku je představení koncepce elektronického vzdělávání a testování zaměstnanců správních úřadů v této problematice, tak aby byla tato povinnost účinně, snadno, rychle a flexibilně splněna, a to bez negativních dopadů na chod organizace, zejména z důvodu snížení produktivity v důsledku nepřítomnosti zaměstnance na pracovišti.

Ondřej Štrba, Pavel Fulín, Servodata a. s.; Václav Koudele, Microsoft s. r. o., 15'

12.30–14.00

ICT pro místní samosprávy II – Integrace úřadu

Adobe Acrobat prezentace (709 kB)

Smart Cities – inspirace pro města v ČR Přednáška uvádí informace o tom, co vše lze hledat po pojmem Smart Cities, které k nám ze zahraničí proniká stále více. Co to má společného s informačními technologiemi ve službách správy města. Jak toto téma podporuje Evropská komise a jak jej chápou globální ICT společnosti, organizace EUROCITIES, co je to Green Digital Charter. Zmíní též aktivity hl. m. Prahy související s tématem Smart Cities, dále výzvy, kterými se mohou inspirovat nejen velká města v ČR.

Ing. Jaroslav Šolc, Magistrát hlavního města Prahy, 15'

Riešenia v heterogénnom prostredí Vyhovieť rôznorodým požiadavkám, nájsť kompromisné riešenia pre potreby občana, kolegu, mesto je náročné. Niekedy pomôže legislatíva, resp. aproximácia európskych predpisov, inokedy nestačí ani dôkaz. Limitom nie sú ani tak zdroje, či technológie, ale naše postoje.

Ing. Peter Kaclík, Magistrát hlavného města Bratislavy, 10'

Adobe Acrobat prezentace (1,2 MB)

Řešení pro chytrá města

Pavel Křižanovský, Cisco Systems (Czech Republic) s. r. o., 20'

Adobe Acrobat prezentace (355 kB)

Smart City (Interaktivní úřad)

Ing. Jiří Ileček, Gordic spol. s r. o., 15'

Adobe Acrobat prezentace (500 kB)

Výhody integrovaného informačního systému města Dobrá praxe využití výhod integrovaného informačního systému v prostředí MěÚ Úštěk.

Vladislava Šarkadyová, Městský úřad Úštěk; Mgr. Tomáš Lechner, Ph.D., Triada, spol. s r. o., 15'

Adobe Acrobat prezentace (0,9 MB)

Moderní personální systém a sdílené služby V přednášce bude představeno, jakým způsobem lze ve státní správě i samosprávě maximálně zefektivnit provoz. Jednou z činností, které přímo nesouvisí s výkonem příslušných činností státní správy a samosprávy jsou nezbytné agendy personální a mzdové. Zde se v návaznosti na dříve budovaná rezortní nebo regionální technologická centra a sdílené infrastruktury nabízí možnost do budoucna postupně sdílet HR řešení a společně se související harmonizací procesů efektivněji využívat i pracovní čas personalistů a mzdových účetních. Moderní HR systémy na to jsou připraveny – umožnují pracovat společně s více ekonomickými subjekty, přenášejí řadu procesů na úroveň samoobslužných zaměstnaneckých nebo manažerských portálů. Umožňují provoz v privátním nebo veřejném cloudu a další úspory tak vznikají díky centralizaci správy a administrace a také díky společnému reportingu.

Mgr. Petr Panec, OKsystem a. s., 15'

14.05–14.55

ICT pro místní samosprávy III

Adobe Acrobat prezentace (1,1 MB)

Big Data z mobilní sítě T-Mobile – moderní metody měření spádovosti území, cestovního ruchu, návštěvnosti významných událostí a dalších aspektu mobility obyvatel Analýzou rozložení mobilních telefonů a jejich pohybů v síti během dne je možné velmi rychle a přesně analyzovat mobilitu celé české společnosti. Je možné zjistit spádové území města nebo naopak oblast, kam až se z daného sídla vyjíždí za prací. Díky kontinuální dostupnosti dat pro každý den je možné také měřit rozdíly mezi jednotlivými dny, např. měřit míru práce z domova či vyjížďku o víkendech. Pomocí analýzy přítomných mobilů lze měřit jak návštěvnost festivalů, sportovních událostí tak i kontinuálně měřit návštěvnost horských středisek či jiných turisticky atraktivních lokalit. Tento příspěvek ukáže ukázky výsledků z několika realizovaných projektů měření mobility realizovaných pro zákazníky na výše uvedená témata.

Ing. Lukáš Kovárník, T-Mobile Czech Republic a. s., 20'

Adobe Acrobat prezentace (1 MB)

Smart city Digitalizace, jako změna myšlení MyCity, digitální řešení měst od Atos Olympijské hry, řešení “MALÉ” vesnice Digitální integrace dopravy Vídeň – řešení xRM

Oldřich Kalina, Atos IT Solutions and Services, s. r. o., 30'

15.00–16.20

ICT pro místní samosprávy IV – Dopravní telematika, krizové řízení a radiokomunikace

Adobe Acrobat prezentace (441 kB)

IDS – Inteligentní dopravní systém v Hradci Králové Nový systém řízení dopravy bude v následujících letech pomáhat řidičům od ucpaných silnic v aglomeraci, usnadní práci záchranářům, policistům a zrychlí cestování v městské hromadné dopravě. Inteligentní dopravní systém bude informovat řidiče o hustotě provozu prostřednictví proměnlivých dopravních značek, dokáže řídit dynamicky preferenci dopravních proudů podle aktuální situace v terénu. Bude tedy umět identifikovat intenzitu dopravních proudů, počty vozidel, cyklistů i pěších. Aplikace systému pak budou podávat meteorologické informace, číst registrační značky, dokáží automaticky sledovat průjezdy na červenou a měřit úsekovou rychlost vozidel. Kamerový systém pak umožní lepší dohled a vyhodnocování situací na jednotlivých dopravních uzlech. Další moduly systému pak mohou řídit systém parkování nebo informovat o aktuálním stavu prostřednictvím webu či mobilních aplikací. Všechny segmenty by měly být propojeny především optickou sítí. Systém primárně nebude represivního charakteru, nejdůležitější funkcí bude prevence, monitoring a zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu. Pořizování systému by mělo být realizováno v letech 2016 až 2020.

Ing. Jiří Svátek, Magistrát města Hradec Králové, 15'

Adobe Acrobat prezentace (365 kB)

Vážení za provozu a správa dopravních přestupků Rozvoj a stále větší penetrace automatizovaných měřících zařízení (rychlost, červená, WIM) přináší zvýšenou zátěž při řešení zaznamenaných dopravních přestupků. Výrazně procesní a na hromadné činnosti zaměřený systém správy dopravních přestupků SDP společnosti ICZ garantuje maximální míru efektivity a především soulad s platnou legislativou.

Systém SDP je nabízen primárně jako hostované řešení (služba) splňující požadavky na zpracování osobních údajů a maximální ochranu dat. Přímé napojení na registr vozidel umožňuje hromadné odesílání dotazů do RV a automatickou propagaci odpovědí do jednotlivých případů.

Systém SDP je možné použít pro jakékoli automatizované měřící zařízení (okamžitá rychlost, úseková rychlost, červená, WIM) a napojit na jakoukoli spisovou službu a ekonomický/pohledávkový systém.

Aleš Šantora, ICZ a. s., 10'

Adobe Acrobat prezentace (289 kB)

Dozorové inteligentní kamerové systémy a systémy nouzové komunikace Inteligentní městské kamerové systémy a jejich využití Založeny na rozpoznávání SPZ, barvy a typu vozidla Statické a mobilní (např. ve vozech Městské policie) Placená a vyhrazená parkoviště bez závor Zóny s omezením Městské mýtní systémy Navádění městské policie na narušitele Workflow zpracování přestupků

Systémy nouzové komunikace Bezpečnostní hlásky (interkomy) Komunikace jak na městskou policii tak na linku 112 Audio i video komunikace mezi ohroženým a složkami záchranného systému Geolokace Možnost použití defibrilátoru

Ing. Viktor Brada, Datasys s. r. o., 15'

Adobe Acrobat prezentace (0,9 MB)

Softwary pro podporu krajského krizové řízení a plánování, využití bezpilotních dronů ve spojení s technologiemi Microsoft Krizové řízení a plánování – systém C3M Přínos systému C3M spočívá v jednotném uživatelském rozhraní i identických pracovních postupech používaných při vytváření a zpracování dokumentace jak v nekrizovém, tak i krizovém období a v dostupnosti všech potřebných informací a dokumentů na jednom místě (z pohledu uživatele). Tím je vytvořen důležitý předpoklad pro vysokou efektivitu nakládání s informacemi a dokumenty během krizové situace. Při práci s informacemi a dokumenty spravovanými systémem lze využívat podpory geografického informačního systému. Uživatel si může prostorovou informaci zobrazit na digitální mapě (za předpokladu, že jsou k dispozici místopisná data), zakreslit v mapě zaplavenou či ohroženou oblast, únikovou trasu, případně může připojovat libovolný výřez digitální mapy k evidované informaci a mít tak obrázek mapy k dispozici i pro uživatele, kteří nemají do GIS přístup. Moduly systému C3M: plány a procedury, deník dispečera, evidence a seznamy, vizualizace, komunikační konzola IKK, GIS klient Informační systém pro krizové řízení a plánování společnosti VITKOVICE IT SOLUTION, a.s. je využitelný i v situacích, které nedosahují svojí závažností kritérií pro vyhlášení krizového stavu, tj. v situacích, které jsou klasifikovány pouze jako mimořádné události, kupř. v případech výskytu: Povodně malého rozsahu, Dopravní nehody, Únik nebezpečných chemických látek, Požár, vč. lesního, Sněhové kalamity apod. Esenciální role při zhodnocování monitorovacích dat (aktuálních i historických) přísluší expertním algoritmům, schopným posoudit jejich relevanci, odvodit z nich významné závislosti, odhalit určité trendy a signalizovat v přiměřeném čase výskyt některých kritických hodnot. Tyto procesy se nemusí opírat jen o data pocházející z hladinoměrů a srážkoměrů, ale že mohou konzumovat (zhodnocovat, korelovat) také údaje pocházející z jiných zdrojů. Systémem vybaveným implementací expertních algoritmů, odpovídajícím výpočetním výkonem a vhodnými rozhraními pro vstup externích požadavků a poskytování výsledků ve standardní podobě je systém FLOREON+. Systém FLOREON+, je integrovaný systém, který poskytuje řešení pro monitorování, modelování, predikci a podporu řešení krizových situací. V současné době je nasazen na území Moravskoslezského kraje, ale díky své modularitě a otevřenosti umožňuje snadné rozšíření i na ostatní regiony jakož i jeho flexibilní doplňování o nové modely a oblasti simulací pro potřeby krizového řízení. Postupným rozvojem původního řešení se projekt Floreon+ rozšířil o další tematické oblasti, jako je např. řešení problematiky úniků nebezpečných látek nebo sledování vývoje dopravní situace během krizových situací (ve spolupráci s dalšími projekty Národního superpočítačového centra IT4Innovations). Na úrovni simulace povodňového rizika představuje systém Floreon+ komplexní analytický nástroj, který je schopen automatizovaně řešit srážko-odtokový proces včetně operativního napojení na hydrodynamické procesy (simulace a predikce hladin v korytech toků i mimo hlásné profily kategorie A a B). Dalším důležitým faktorem je i fakt, že systém Floreon+ produkuje geografická data.

Ing. Rostislav Hosta, Vítkovice IT Solutions a. s.; Václav Koudele, Microsoft s. r. o., 15'

Adobe Acrobat prezentace (652 kB)

Zkušenosti s případy rušení terestrického příjmu TV signálu v souvislosti se spouštěním sítí 4G

Ing. Miroslav Charbuský, Český telekomunikační úřad, 25'

16.30–18.00

Národní architektonický plán a evropské projekty

Adobe Acrobat prezentace (0,8 MB) zvukový záznam ve formátu MP3 (9,9 MB)

Realizace národního architektonického plánu Národní architektonický plán veřejné správy ČR (NAP), vytvořený v souladu s Metodickými postupy modelování architektury, je nezbytným předpokladem pro koordinaci a zvýšení efektivity řízení strategického rozvoje veřejné správy ČR, jejich procesů a služeb, výkonnosti a IT podpory.

Cílem zavádění NAP je přechod od nekoordinovaného řízení ICT státu ke koordinovanému, postavenému na propojené architektuře a jednotných pravidlech prosazovaných Útvarem hlavního architekta eGovernmentu.

NAP vychází a je inspirován mezinárodními standardy TOGAF a ArchiMate a bohatou zahraniční zkušeností, je tvořen třemi celky: současným stavem, cílovým stavem v roce 2020 a popisem přechodu do cílového stavu.

Ing. Petr Kuchař, Ministerstvo vnitra, 20'

Adobe Acrobat prezentace (151 kB) zvukový záznam ve formátu MP3 (5,6 MB)

Strategie eFakturace při zadávání veřejných zakázek a podpoře elektronického obchodu

Ing. Robert Piffl, Ministerstvo vnitra, 10'

Adobe Acrobat prezentace (560 kB) zvukový záznam ve formátu MP3 (5,9 MB)

eIDAS

Ing. Ondřej Felix, CSc., Ministerstvo vnitra, 20'

Adobe Acrobat prezentace (658 kB) zvukový záznam ve formátu MP3 (8,3 MB)

Role a možnosti Informačního systému datových schránek při implementaci nařízení eIDAS

Ing. Pavel Chyla, Česká pošta, s. p., 15'

Adobe Acrobat prezentace (2,1 MB) zvukový záznam ve formátu MP3 (7,9 MB)

ELF a INSPIRE – v čem se liší a v čem se doplňují, role resortu ČÚZK Schengenská smlouva byla podepsána v r. 1985 a součástí práva EU se stala až později. Ale bezesporu nastartovala proces rušení celních a pasových kontrol na hranicích uvnitř EU. Volný pohyb přes hranice se stal samozřejmostí. Podobně i v řadě dalších oblastí členské státy EU postupně odbourávají různé druhy bariér mezi jejich veřejnými správami a podporují jejich vzájemnou spolupráci. Volný pohyb zboží i osob, možnost volby, kde v rámci EU žít, studovat, pracovat nebo založit společnost, vytvářejí větší nároky na vzájemné informování, kvalitu údajů a srozumitelnost informací. Roste význam jednoznačných údajů o poloze (adresa, administrativní členění, doprava aj.)

ISA je označení programu Evropské komise, který směřuje k interoperabilitě administrativy v EU. Využívá různé nástroje (legislativní, koordinační atd.). Mezi ně patří i tzv. Large Scale Projects, které v první fázi za účasti části členských států pilotně vyvíjejí pravidla a nástroje pro společné řešení. To následně implementují zbývající členské země. Příkladem byly projekty STORK nebo eGodex. Pro oblast prostorových informací takový projekt představuje „European Location Framework“ (ELF), který v období 2013–2016 vzniká za podpory evropského programu CIP (ICT PSP). S využitím právních, standardizačních a koordinačních nástrojů, které poskytuje směrnice INSPIRE o infrastruktuře pro prostorové informace v EU, a za účasti téměř patnácti národních mapovacích agentur projekt ELF vytváří vzájemně navazující bázi geodat a webových služeb, které budou pomocí společné platformy ELF dostupné jako důležitý zdroj oficiálních údajů o poloze pro úlohy a agendy v příhraničních oblastech, v regionech tvořených více zeměmi a výhledově napříč celou EU+. ČÚZK se podílí na tomto projektu a úspěšně přitom využívá zkušenosti z implementace INSPIRE v resortu i se správou RÚIAN, který je integrální součástí systému základních registrů veřejné správy v ČR.

Ing. Eva Pauknerová, CSc., Český úřad zeměměřický a katastrální, 15'

Adobe Acrobat prezentace (389 kB) zvukový záznam ve formátu MP3 (6,7 MB)

Srovnání elektronické značky a elektronické pečetě Základní porovnání institutů zavedených zákonem o elektronickém podpisu a Nařízením eIDAS.

Mgr. Tomáš Lechner, Ph.D., Vysoká škola ekonomická v Praze, 10'

18.15–19.45
Adobe Acrobat prezentace (353 kB) Adobe Acrobat prezentace (652 kB) Adobe Acrobat prezentace (1,1 MB) Adobe Acrobat prezentace (207 kB)

Diskuse vítězů soutěží

uvádí Ing. Tomáš Holenda


úterý, 14. dubna

Labský sál

10.00–11.30

Právo pro CIO – „Etický kodex CACIO“

Adobe Acrobat prezentace (188 kB)

Etické zásady setkávání naší komunity Soubor vystoupení právních expertů k vybraným otázkám práva v oblasti ICT doplněný otevřenou diskusí.

Panelová diskuse

JUDr. Martin Meisner, AK Rowan Legal; JUDr. Daniel Chamrád, AK Chamrád – Laušmanová; Dr. Martina Jankovská, Exiure; Miroslav Hübner, CACIO; Vladimíra Kaplanová, Komunikace mezi veřejnou a privátní sférou; uvádí Ing. Jiří Polák, CACIO