Rakousko - stav rozvoje informační společnosti
Mgr. Elisabeth Stiftingerová, Tiskové a informační středisko, Magistrát města Linec
Start do kyberprostoru
V Rakousku trvalo určitý čas, než se první obce a města rozhodly realizovat svou vlastní virtuální existenci. Nakonec se však odvážily odstartovat a dorazily na mateřskou loď. Poté následoval průzkum nového území - někdy přinášející nepříjemná překvapení - celkově však municipality učinily významný pokrok a den ode dne jsou odvážnější. Na počátku je dokázala fascinovat i dveřní automatika, avšak dnes se již naučily tento skvělý nový svět zvládat, umí nosit nové oblečení a vykonávat dosud neznámé činnosti. Určitý čas sice strávily zvládáním detailů, ale nepřipravilo je to o celkový rozhled a nyní využívají řady netušených možností.
Rakouské municipality dorazily na Internet
Na konci osmdesátých let a na počátku let devadesátých se začaly na Internetu objevoval první rakouské úřady. Zpočátku šlo o turistické informace, kalendáře či informace o událostech, a to v té nejjednodušší, statické webové formě, která tehdy na Internetu dominovala.
Prvním městem, které zveřejnilo rozsáhlé množství informací, byla Vídeň, ačkoli design jejích stránek byl velmi jednoduchý.
Některá města se nechala ovlivnit vnějšími impulsy - Linec se rozhodl vstoupit na Web spoluúčastí na projektu Evropské unie EUKIOSK, k němuž tehdy patřilo pět měst, usilujících o vytvoření jednotného informačního systému na jednotné technologické základně.
Účastí na tomto projektu se městská správa poprvé seznámila s novými technologiemi, a to daleko rychleji, než by tomu bylo bez něj. Finanční dotace umožnily Linci nakoupit a rozšířit databázi a aktualizační infrastrukturu. Nejen že byla zjednodušena vnější komunikace s partnery, nýbrž zrychlení zaznamenala také interní komunikace.
Druhým krokem municipalit bylo prohloubení komunikace s občany: byly vytvořeny informační zájmové okruhy a rozsáhlá inzerce je informovala o novách e-mailových adresách.
Nejvýznamnější krok k skutečně efektivnímu využívání Internetu však nastal se zahájením komunikace samotné: stávající databáze byly uzpůsobeny požadavkům Internetu, což umožnilo internetové objednávání hotelů, informování o kvalitě ovzduší, vyhledávání v jízdních řádech.
Turistické informace
Kalendář událostí
Zeměpisný informační systém
Některé vlády spolkových zemí zveřejňují na Internetu své informační systémy. Touto cestou lze zakoupit různě velké mapy, získat údaje o chráněných krajinných oblastech či atraktivních zónách a také úplné informace o administrativním členění. Příkladem může být stránka Dolnorakouské spolkové vlády na adrese: noel.gv.at/service/bd/noegis.
Průvodce administrativou
Zodpovědné osoby
Internetový průvodce administrativou obsahuje seznam kontaktních osob pro jednotlivé odbory, včetně jejich telefonních linek, faxových čísel nebo e-mailových adres.
On-line přístup k úřadům
Největší výhodou kontaktu s úřady přes Internet je skutečnost, že se uživatel nemusí na úřad dostavit osobně. Internetový projekt Ministerstva financí (adresa: Help.gv.at) nedávno obdržel tzv. Špýrskou cenu, což je v německy mluvících zemích jakýsi Oskar pro státní správu.
HELP je průvodce pro všechny občany, kteří jakýmkoli způsobem vystupují do kontaktu s úřady přes Internet. Smyslem této pomoci je rychlé a efektivní zvládnutí přístupu k daným informacím.
Svůj pilotní projekt zahájil HELP koncem roku 1997 a od té doby se neustále rozšiřuje. Je rovněž významně podporován úřady, které jsou jeho prostřednictvím zbaveny řady svých rutinních povinností.
HELP je uspořádán tak, aby odpovídal reálným potřebám občanů. Jednotlivé položky zahrnují narození, svatbu, pasovou službu, úmrtí, ..., není však organizován podle struktury administrativy - tj. podle ministerstev spolkové správy, daňových úřadů, spolkových vlád, důchodového pojištění, místních služeb.
V současnosti HELP obsahuje 20 takových okruhů z oblasti reálných potřeb.
Firmy
Internetové služby jsou vhodné rovněž pro průmyslovou sféru. V současnosti probíhá projekt Evropské unie EQUAL, na němž se Linec podílí mezi jiným testováním elektronických administrativních úkonů.
Příkladem může být plánovaná výstavba továrny. Nezbytná licenční opatření a povolení mohou být v takovém případě předávána elektronickou komunikací. Jenom tímto opatřením budou zkrácena doba běžného poštovního kontaktu na třetinu. Rychlejší kompletování dokumentů je tak významným ekonomickým faktorem při zakládání nových podnikatelských záměrů.
V rámci komunikace je třeba definovat užití elektronických podpisů a bezpečnost přenosu dat a rovněž obtížné právní otázky. Doposud nebylo rozhodnuto o tom, má-li zaslání úředního rozhodnutí e-mailem konečný, závazný a plnohodnotný efekt.
V současnosti proto platí, že rakouská legislativa nadále zaostává za technickými možnostmi.
Elektronický obchod ve Vídni
Během příštích dvou let se bude Vídeň připravován na projekt E-Commerce (Elektronický obchod), který umožní přesun dat a komerčních transakcí počítačovými sítěmi, zejména přes Internet. Skutečnost, že Vídeň bude prvním městem, které bude zapojeno do E-Commerce, jenom zvýší její dosavadní ekonomickou přitažlivost. Projekt zapojení vídeňského magistrátu a firem do elektronického obchodu zpracovávalo město spolu se dvěma průmyslovými podniky. V rámci tohoto partnerství je vídeňský magistrát iniciátorem uvedení elektronického obchodu do administrativy, což jistě přispěje k úspěšné realizaci tohoto projektu.
Zprůhledňování politických rozhodnutí
Problémem by také již nemělo být získání informací o aktuálním složení Národní rady, zemského parlamentu či místní rady, o nadcházejícím jednání parlamentu či o výsledcích hlasování o různých otázkách. Totéž platí o on-line informacích o volbách do Národní rady, zemského parlamentu nebo Místních rad.
Virtuální návštěva schůzí parlamentu
Ne každý může fyzicky navštívit zasedání Místní či Národní rady. Požadované informace však zprostředkuje virtuální návštěva v parlamentu.
Zejména parlament má velmi obsažný server. Vedle webových stránek jednotlivých poslanců jsou dostupné také úplné zápisy z jednání jednotlivých parlamentních, petice a stenografické záznamy. Zvukový záznam probíhajícího jednání je možno živě odvysílat.
Na Web dodávají informace také municipality. V Linci byla vytvořena stránka WebCam, která má prohloubit zájem o jednání místní samosprávy. Kromě řady zpráv jsou také dostupné údaje o hlasování, a to i bezprostředně po jejich uskutečnění.
Služby
Sektor služeb se trvale rozšiřuje. Téměř každý den jsou z této oblasti dodávány novinky.
Objednávání informačních zdrojů
Tištěné formuláře
Objednávání lístků, rezervace
Měření kvality ovzduší
"Zajímavosti"
Zájmem každého operátora je vytvořit atraktivní stránky, k nimž by se jejich čtenáři opakovaně vraceli. V určité fázi mají informace působit jako "návnada". Naprostou nezbytností jsou atraktivní stránky, nutící návštěvníka, aby se "zastavil". V této oblasti projevují municipální autority značnou míru tvořivosti:
Virtuální přelet nad Horním Rakouskem
Webový fotoaparát
On-line nakupování
Posílání pošty
Regionální informační systém
V poslední době se některé municipality spojily, aby vytvořily společnou infrastrukturu webové prezentace. Cílem je vytvoření jednotného kulturního, ekonomického a společenského regionu. Každá místně dostupná informace je v rámci regionu zpřístupněna a tvoří tak protiváhu struktur velkých měst.
Projekty Evropské unie - některé rozpaky
Rakousko je mladým členem Evropské unie. Z hlediska participace na telematických projektech se zatím de facto ani její skutečnou součástí necítí. Některá města jsou velmi aktivní, avšak ve srovnání s tradičními členy Unie dosud přetrvává určité váhání, nedostatek kontaktů či úsilí o nalezení zahraničního partnera při tvorbě mezinárodních projektů. Jenom omezené množství měst využilo těchto možností efektivně.
Úřady na síti - stojí to za to?
Na základě rakouských zkušeností lze shrnout důvody pro prezentaci administrativy na Internetu:
- Internet zprostředkuje další formu kontaktu s municipálními službami
- asynchronní komunikace v rámci tohoto spojení zjednodušuje administrativní práci, jednotlivá vyhledávání nepřerušují pracovní proces a jsou vyřizována postupně
- radnice může zůstat otevřena 24 hodin denně. Mimo oficiální pracovní dobu tak lze zasílat petice, získávat informace a posílat objednávky.
- Jde o sympaticky nebyrokratickou metodu. Pro e-mailovou komunikaci není vyžadován žádný specifický formulář. Zdlouhavé shánění podpisů může být v případě jednodušších žádostí zcela vyloučeno.
- Internet je stále ještě velmi nové médium. Z hlediska rychlosti komunikace lze e-mail přirovnat k masovému rozšíření faxů před deseti lety.
Resumé
Rakouské municipality jsou oprávněny převzít velení celé kyberprostorové flotily a zúčastnit se stavby virtuálních stanic po celé Evropě.