Podpůrné programy a nástroje informační společnosti v Evropě
Heiki Lunnas, poradce, Asociace místní a regionální samosprávy ve Finsku
Programy a nástroje podporující rozvoj evropské informační společnosti nejsou utvářeny je
dnotnou politikou. Pokus o jejich předběžnou klasifikaci by byl neporozuměním politice Evropské unie v oblasti informačních společností. Skutečností je, že mnohé z těchto programů byly zahájeny nezávisle a směrem k informačním společnostem se vyvíjely více či méně nezávisle. Většina programů rovněž začala podporovat rozvoj informační společnosti z hlediska své vlastní, často zúžené perspektivy.Úplný výčet programů by nicméně zahrnoval stovky zkratek a desítky různých progr
amových skupin.V této přednášce se soustředím na některé významné příklady současných evropských aktivit v této oblasti. Jde o programy, které jsou zaměřeny i na země, jenž nejsou členy “pa
tnáctky”.V poslední době došlo na poli informační společnosti k mnoha politickým změnám. Vzhledem k tématu této konference mezi nimi vyniká jedna podstatná změna: v současnosti se téměř všichni účastníci rozhodovacích procesů shodují na klíčové roli místních a regioná
lních činitelů. Nevyplývá to pouze ze Strukturálních fondů Evropské unie, nýbrž také z Pátého rámcového programu a mnoha dalších iniciativ.Evropská unie pochopila globální povahu informační společnost již v jejích samotných počátcích. První zasedání fóra Evropské unie a zemí střední a východní Evropy o informačních společnostech v roce 1997 upozornilo na nutnost těsnější integrace zemí střední a v
ýchodní Evropy do projektů informační společnosti, a to na evropské i globální úrovni. V rámci tohoto setkání se Evropská unie dohodla s zeměmi střední a východní Evropy na založení společného výboru, který bude monitorovat plnění závěrů jednání.Z oblasti programů a projektů informační společnost jsem vybral tři poměrně odlišné příklady panevropské informační společnost v rámci EU. Prvním je velmi aktuální Pátý rá
mcový program technologií informační společnost, druhým je rozšířený Evropský průzkum informační společnost. Závěrem představím podrobnější a konkrétnější projekt Místní a regionální informační společnost LOCREGIS, založený Evropským regionálním rozvojovým fondem.Pátý rámcový program/technologie informační společnost
http://www.cordis.lu/ist/
Pátý rámcový program sestává ze sedmi konkrétních programů, z nichž čtyři jsou tématické a tři horizontální. Druhý tématický program má název Technologie informační společnost IST.
Čtyři tématické programy v rámci IST jsou:
Systémy a občanské služby Nové metody práce a elektronický obchod Multimediální obsahy a nástroje Nejdůležitější technologie a infrastruktury Po vypracování pracovní verze programu IST bude strategickým cílem posilování nejrozmanitějších forem mezinárodní spolupráce. Příprava Programu IST je otevřena subjektům z přidružených zemí a ze zemí, které uzavřely s Evropskou unií Dopravní a zásobovací dohodu v rámci technologií informační společnosti, a dále mezinárodním organizacím na základě výměny projektů, stejně jako i subjektům z dalších evropských a středozemských zemí..
Program je řízen XIII. generálním ředitelstvím Evropské komise a první jednání se uskuteční 16. března 1999.
Pátý rámcový program poskytuje nástroje pro rozvoj služeb místní samosprávy a pro vytváření sítí evropských místních samospráv.
Evropský průzkum informační společnosti ESIS
http://www.ispo.cec.be/esis
Priority ISPO zahrnují realizaci průzkumů informační společnosti, plánovaných členskými z
eměmi EU. Hlavním cílem průzkumů je poskytnutí celkového přehledu stávajících projektů a situace rozvoje informační společnost v zemích Unie. Po vyhlášení tohoto programu rozhodne ISPO o rozšíření celého průzkumu na všechny evropské země.Databáze ESIS poskytne kvalitní informace o všech aktivitách místní samosprávy v různých zemích, společně s množstvím cenných kontaktů a analýz.
Místní a regionální informační společnost LOCREGIS
http://www.kuntaliitto.fi/locregis/
LOCREGIS byl zahájen v roce 1996 a první část projektu byla ukončena v létě 1998. Koord
inátorem programu byla Asociace místní a regionální samosprávy ve Finsku ALFRA a jeho hlavním cílem byly řídce osídlené oblasti ve Finsku a Švédsku a rakouská Cílová oblast č. 1 Burgenland.K hlavním cílům programu LOCGRESIS patří:
egionální informační společnosti
- Příprava projektů místní a regionální informační společnost, spolufinancovaných ze zdrojů Evropské unie a určených do cílových oblastí
- Zkoumání faktorů úspěšnosti regionálního rozvoje, vyplývajících z projektů místní a r
Rozvoj metod hodnocení projektů a kritéria úspěšnosti praxe Vytváření expertních skupin,a projektů Cíle programu LOCREGIS lze v současné fázi označit za úspěšně splněné. V průběhu pr
ojektu začal být LOCREGIS vnímán jako příspěvek k:ávu
- Shromažďování systematických informací o různých existujících projektech a regionech, v nichž zúčastněné země ve sledovaném období podnikaly nejrůznější aktivity
- Posílení dialogu mezi účastníky projektu a osobami zodpovědnými za veřejnou spr
Lepší porozumění finančním podporám z hlediska realizace projektů, tj. definování nejlepších praktických kritérií regionálního ekonomického rozvojeVývoj směrem k ambicióznějším projektům, umožňujícím akceleraci strukturálních změn, a to způsobem, který uvádí do souladu místní a regionální odlišnosti s celonárodními pri oritamiPředstava prohlubování této práce, zkušenost a návrhy LOCREGISUu tvoří obecné předp
oklad zahájení LOCREGISu II.Cílovými oblastmi LOCREGISu II jsou Cílové oblasti č. 1 a 6 v Rakousku, Finsku a Švédsku, a v rámci rozšíření také Cílové oblasti č. 1 v d
alších zemích Unie a v regionech kandidátských zemí se srovnatelnými podmínkami.Projekt byl zahájen v lednu 1999. Jeho implementace předpokládá tři hlavní okruhy či
nnosti:
- Udržování databáze Locregis – sítí, analytických kapacit, dialogu mezi účastníky projektu a představiteli místní samosprávy v oblasti ICT, probíhajícím na regionální národní úrovni a na úrovni Evropské unie.
- Rozvíjení této základny v následujících směrech.
- rozvoj hodnotitelských metod, vzniklých v průběhu realizace LOCREGIS (stručně shrnuto v příloze 1) následujícím způsobem:
- podporou větších a ambicióznějších projektů v oblasti ICT na regionální úrovni, které mohou akcelerovat regionální změny
- podpora stanovení priorit plánovacího procesu a následný monitoring a hodnocení implementace zmíněných programů
- prostřednictvím developerských projektů na zlepšení monitoringu a hodnocení projektů
- rozvoj sítí a spolupráce prostřednictvím:
- podpory vytváření podobných platform spolupráce podle postupů v rámci LOCREGIS, odrážejících specifické podmínky jednotlivých zemí a regionů. Projekt by měl sloužit k rozvíjení sítí ve třech odlišných oblastech:
- Severská platforma: finské, švédské a baltské regiony
- Středoevropská platforma, rakouské regiony a jejich východní sous
edé.- Středozemská platforma
Jedním z úkolů je spolupráce mezi těmito platformami.
- prohlubování obsahu spolupráce a sítí mezi původními partnery zlepšováním kapacity statistických analýz a srovnávání, organizování pracovních skupin, zkoumajících oblasti společného zájmu
- vytipování relativně zaostalých regionů v Rakousku, Švédsku a Finsku, zjišťování nerovnováhy podílu projektů v jednotlivých regionech (např. projektů pro oblast soukromého sektoru), pobídky k reprezentaci či změně orientace ICT projektů
- zkvalitnění dialogu v oblasti politiky ICT mezi zodpovědnými činiteli na národní úrovni a na úrovni Evropské unie
- LOCREGIS II bude zaměřen na koordinaci a další spolupráci
- Vedle organizace a analýz rozvíjí LOGREGIS prostředky podpory regionálního rozvoje projektů informační společnosti.