Nová strategie finské informační společnosti a role vládních organizací
Timo Kietäväinen, zástupce ředitele
Asociace místní a regionální samosprávy ve Finsku
Finsko je rozděleno na 452 municipalit a měst. Za veřejnou správu ve Finsku je primárně zo
dpovědná místní samospráva. Nejvýznamnějšími službami jsou vzdělání, sociální zabezpečení a zdravotnictví, stejně jako i udržování technické infrastruktury a důležitých služeb.Místní samospráva spočívá ve správě obyvatelů municipalit a je garantována finskou Ústavou. Místní obyvatelstvo si volí svou nejvyšší samosprávu - místní radu a místní úřady, které jsou vybaveny poměrně značným stupněm finanční a administrativní nezávislosti.
Znamená to, že:
rovnost a demokracii informační společnosti
- místní úřady ve Finsku jsou hlavními organizacemi, zodpovědnými za
finské místní úřady jsou vybaveny nezbytným aparátem pro dosažení těchto cílů Z hlediska mezinárodního srovnání se Finsko nachází v první linii rozvoje informačních sp
olečností. Odhaduje se, že dva za tří Finů užívají informační technologie ve své práci, jeden ze dvou je vybaven mobilním telefonem a jeden ze tří již někdy využil služby, poskytované na Internetu. Jako společnost Finsko významně investuje do vzdělání, a výzkumu a rozvoje. Finsko má efektivní inovační systém, dobře si vede v mezinárodní konkurenci a poskytuje příznivé podmínky pro podnikání. Produkty ICT významně ovlivnily finský export. Finská politika komunikačních technologií přispěla k rozvoji moderní infrastruktury.Současně však každodenní finskou realitu dotváří problematika stárnutí populace, v
ysoká nezaměstnanost a nedostatek kvalifikované pracovní síly.Nová strategie rozvoje finské informační společnosti byla vydána před třemi měsíci. V tomto dokumentu je definována role různých složek rozvo
je IS.Cíle finské informační společnosti jsou následující:
- zlepšení sociálního zabezpečení, nabídky pracovních příležitostí a zvyšování příjmů
- rovnoprávné zpřístupnění informací a příležitostí k prohloubení vzdělání
zlepšení podnikatelských podmínek, kvality profesního života a podpora konkurenceschopnosti posilování forem lidské interakce a spolupráce posilování demokracie a zvyšování společenského vlivu zlepšení ochrany soukromých dat a statutu uživatele rozvoj služeb a posilování mezinárodní výměny posilování atraktivnosti Finska z hlediska investiční pobídek a inovačních podniků překonávání nerovnováhy mezi regiony, podpora trvale udržitelného rozvoje Po vypracování strategie je úkolem veřejného sektoru, aby vytvořil podmínky pro vytváření informační společnosti, která by odpovídala potřebám individuálních a obchodních aktivit prostřednictvím legislativních změn, výzkumu a vzdělávání. Veřejný sektor by rovněž měl posilovat rozvoj technologie služeb a infrastruktury. Prostřednictvím strategického řízení tím bude zabezpečen přístup k informacím a dojde k posílení vzdělanosti, ke vzniku efektivního inovačního systému a podmínek pro rozvoj obchodní aktivity, konkurenceschopnosti, vyvážené regionální politiky, dodržování lidských práv a vzájemné rovnosti, důvěry a bezpečnosti ve společnosti. Veřejný sektor musí trvale zkoumat a přehodnocovat svou vlastní úlohu.
Posílení demokracie a zlepšení přístupu občanů k informacím je administrativním úkolem, podobně jako prosazování legislativních změn a využívání příležitostí, nabízených moderními technologiemi. Legislativa a zákonná kontrola podporuje ochranu soukromých dat, svobodu projevu a statut jedince jako uživatele.
V procesu vytváření a předávání informací a předjímání budoucího rozvoje hrají podstatnou roli vzdělávací a výzkumné instituce. Pokračující rychlé změny v průmyslové oblasti zdůrazňují nutnost dalšího vzdělávání a rekvalifikací.
Pokrok ICT umožňuje rozvoj soudržných a efektivních veřejných služeb v oblasti ochrany dat. Obnova těchto procesů předpokládá rozsáhlou spolupráci mezi administrativními sektory, místními samosprávami a regiony, stejně jako mezi sektorem soukromým, veřejným a dobrovolným.
Rozsah implementace informační společnosti ve školách a knihovnách, zdravotnictví, průmyslu, obchodu a administrativních službách, stejně jako transparentní rozhodovací proces, závisí podstatnou měrou především na opatřeních místních úřadů.
Iniciativy v rámci informační společnosti rovněž posilují mezinárodní interakci mezi státy, regiony a místními samosprávami. Spolupráce v rámci Evropské unie a dalších mezinárodních organizací je důležitým činitelem ve vytváření příznivých podmínek vyváženého rozvoje informační společnosti.
Obnova praktických modelů veřejného sektoru je zaměřena na zlepšení aktivit a příznivých podmínek rozvoje činnosti jednotlivců i firem. Rozvoj informačních společností je prudký a vyžaduje připravenost ke změnám i schopnost je předvídat. Decentralizace rozhodovacího procesu podtrhuje potřebu strategického řízení. ICT vytváří nové podmínky pro distribuci veřejných služeb, avšak současně podtrhuje také spolupráci se soukromým a dobrovolným sektorem.
Pro kvalitativní zlepšení služeb je nezbytné obnovení těchto procesů na základě potřeb klientů. Informační databáze rovněž posilují občany a činí veřejnou správu transparentnější. Veřejná správa shromažďuje řadu informací, které mohou být ve společnosti zužitkovány, a to v případě, že bude na komerčním využití těchto informací spolupracovat veřejný i soukromý sektor.
Příležitosti informačních společnosti musí být dostupné všem bez rozdílu. Migrace do rozvíjejících se oblastí vytváří velké problémy a ztráty. Informační databáze proto umožňuje místním podnikatelům a průmyslu nalézt nové trhy a příležitosti. Rozvoj a expanze dálkového vzdělávání a e
lektronických služeb zkracuje vzdálenosti a zlepšuje kvalitu života všech občanů, bez ohledu na lokalitu jejich bydliště. Prostřednictvím spolupráce mohou místní samosprávy přijímat nejlepší formy praxe bez zbytečných odkladů a předejít tím násobení chyb.Jedním z důvodů vysokého rozvoje telekomunikačních sítí je skutečnost, že Finsko mělo vždy více teleoperátorů. Monopol existoval jenom na regionální úrovni. V současnosti pokrývá celé území soukromá digitální síť. Budoucnost však nemusí již být tak růžová
. Polovina finského území je velmi řídce osídlena. Existují již patrné známky toho, že budoucí operátoři budou rozvíjet služby pouze v oblastech s již dostatečně rozvinutou telekomunikační sítí. Znamená to, že část místní samosprávy bude nucena přehodnotit infrastrukturní politiku. Některé z nich již zahájily projekty, v nichž mají municipality aktivní úlohu telekomunikačních operátorů. V zájmu regionálního rozvoje se tak municipality budou starat o rozvoj telekomunikačních služeb podobně, jako se starají o dopravu a vodovod.Naznačený vývoj znamená, že se rozdíly budou dále zvětšovat a regionální projekty b
udou místy izolovány od hybných sil informační společnosti. Místní samosprávy proto kladně přivítaly pilotní projekt regionálních a místních informačních společností v rámci nové finské informační společnosti.Nyní je nezbytné sladit probíhající projekty, eliminovat zdvojování a překrývání a tím i zbytečně vysoké náklady. Mezi vznikajícími a existujícími projekty je třeba vytvořit rozv
ojové sítě na podporu předávání informací a kompatibility nabízených služeb. Potřebné je rovněž větší zužitkování konečných výstupů. Pilotní projekty a jejich vztah k rozvojovým sítím představují konkrétní podobu navrhovaných cílů a principů rozvoje.Veřejný sektor musí prosazovat spolupráci a dostatečné financování pilotních projektů, aby tak mohly vznikat užitečné služby, funkční modely a další výsledky, které by posilovaly širokospektrou společenskou aplikaci těchto výsledků.
Podle strategie Finské informační společnosti je třeba připravit podklady pro stávající projekty přinejmenším v následujících pilotních oblastech:
- Kulturní a informační produkty a služby
Elektronické transakce a servisní procedury Osobní navigace Elektronické vzdělávání Práce s informacemi Obchodní a telekomunikační sítě Místní informační společnost
Cílem místní informační společnosti je kvalitní implementace místních a regionálních informačních společností a upevňování demokracie. Projekt musí posilovat využívání zdrojů a z hlediska obecně aplikovatelných řešení a produktů pro národní i mezinárodní trhy. Projekt musí navíc obsahovat příručku nejlepších metod a vytvářet podpůrnou službu pro místní a regionální rozhodovací procesy.